Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 2,4 proc. w kwietniu w porównaniu z kwietniem ubiegłego roku, wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. Do podwyżek różnych produktów przyczyniło się m.in. wycofanie zerowego VAT-u na artykuły spożywcze.
W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio: 2,1 proc. i 3,9 proc. rok do roku.
– Analiza blisko 66 tys. cen detalicznych wykazała, że w kwietniu br. codzienne zakupy w sklepach zdrożały średnio o 2,4 proc. rok do roku. Na 17 kategorii było dziesięć jednocyfrowych wzrostów, a do tego zanotowano dwa dwucyfrowe. Najbardziej poszły w górę ceny dodatków spożywczych, bo o 11,7 proc. [w porównaniu z kwietniem 2023- przyp. 30G]. W TOP5 podwyżek widać też słodycze i desery – 10,6 proc., napoje bezalkoholowe – 8,1 proc., chemię gospodarczą – 7,7 proc., a także art. dla dzieci – 5,5 proc. rok do roku – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Ze wstępnego szacunku analityków z UCE Research wynika, że na początku kwietnia w sklepach było drożej średnio o 3,5 proc. rdr. Dokładnie w połowie miesiąca było to 3,2 proc. rdr. Natomiast finalnie miesiąc zakończył się wartością 2,4 proc. rok do roku. Na podstawie szczegółowej analizy cen w dyskontach, eksperci stwierdzili, że wyhamowanie podwyżek mogło mieć związek z wojną cenową, podkreślono.
– Choć analiza obejmuje nie tylko art. spożywcze, to ostatni wynik wyraźnie odzwierciedla efekt likwidacji zerowego VAT-u na żywność. Niemniej wzrost cen podstawowych produktów jest niższy od nałożonej stawki ww. podatku. To w dużej mierze wynik wojny cenowej między dyskontami – skomentowała Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW, cytowana w komunikacie.
Badanie „Indeks cen w sklepach detalicznych” dotyczyło 17 kategorii i 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze blisko 66 tys. cen detalicznych z ponad 30,5 tys. sklepów należących do 54 sieci handlowych.