{"vars":{{"pageTitle":"Ceny w sklepach rosną coraz wolniej. Ale widać skutki podwyżki VAT na żywność","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["artykuly-spozywcze","ceny","chemia-gospodarcza","najnowsze","napoje-bezalkoholowe","slodycze","zerowy-vat"],"pagePostAuthor":"Zuzanna Cichowska","pagePostDate":"14 maja 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"05","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":709107}} }
300Gospodarka.pl

Ceny w sklepach rosną coraz wolniej. Ale widać skutki podwyżki VAT na żywność

Ceny w sklepach detalicznych wzrosły średnio o 2,4 proc. w kwietniu w porównaniu z kwietniem ubiegłego roku, wynika z raportu UCE Research i uczelni WSB Merito. Do podwyżek różnych produktów przyczyniło się m.in. wycofanie zerowego VAT-u na artykuły spożywcze.

W poprzednich dwóch miesiącach wzrosty wynosiły odpowiednio: 2,1 proc. i 3,9 proc. rok do roku.

Analiza blisko 66 tys. cen detalicznych wykazała, że w kwietniu br. codzienne zakupy w sklepach zdrożały średnio o 2,4 proc. rok do roku. Na 17 kategorii było dziesięć jednocyfrowych wzrostów, a do tego zanotowano dwa dwucyfrowe. Najbardziej poszły w górę ceny dodatków spożywczych, bo o 11,7 proc. [w porównaniu z kwietniem 2023- przyp. 30G]. W TOP5 podwyżek widać też słodycze i desery – 10,6 proc., napoje bezalkoholowe – 8,1 proc., chemię gospodarczą – 7,7 proc., a także art. dla dzieci – 5,5 proc. rok do roku – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Ze wstępnego szacunku analityków z UCE Research wynika, że na początku kwietnia w sklepach było drożej średnio o 3,5 proc. rdr. Dokładnie w połowie miesiąca było to 3,2 proc. rdr. Natomiast finalnie miesiąc zakończył się wartością 2,4 proc. rok do roku. Na podstawie szczegółowej analizy cen w dyskontach, eksperci stwierdzili, że wyhamowanie podwyżek mogło mieć związek z wojną cenową, podkreślono.

Choć analiza obejmuje nie tylko art. spożywcze, to ostatni wynik wyraźnie odzwierciedla efekt likwidacji zerowego VAT-u na żywność. Niemniej wzrost cen podstawowych produktów jest niższy od nałożonej stawki ww. podatku. To w dużej mierze wynik wojny cenowej między dyskontami – skomentowała Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW, cytowana w komunikacie.

Badanie „Indeks cen w sklepach detalicznych” dotyczyło 17 kategorii i 100 najczęściej wybieranych przez konsumentów produktów codziennego użytku. Łącznie zestawiono ze blisko 66 tys. cen detalicznych z ponad 30,5 tys. sklepów należących do 54 sieci handlowych.

Polecamy: