{"vars":{{"pageTitle":"Ceny wzrosły w większości sieci handlowych. Jedna z nich podniosła je najmocniej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ceny","koszyk-zakupowy","najnowsze","produkty-spozywcze","sieci-handlowe"],"pagePostAuthor":"Zuzanna Cichowska","pagePostDate":"17 czerwca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"17","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":714642}} }
300Gospodarka.pl

Ceny wzrosły w większości sieci handlowych. Jedna z nich podniosła je najmocniej

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 8 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano podobnie jak przed miesiącem w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w maju 2024 r. była wyższa aż o 74,59 zł niż w 2023 r., tj. o 29,90 proc, wynika z danych ASM Sales Force Agency.

Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Kaufland (7,33 proc.), Selgros Cash &Carry (6,23 proc.), E.Leclerc (5,53 proc.), Dino (1,47 proc.) i Biedronka (1,11 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o zaledwie 0,79 proc. z 295,10 zł w maju 2023 r. do 297,42 zł w maju 2024 r.

Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w maju 2024 r. wyniosła 148,51 zł i jest ona o 31,25 zł niższa niż w kwietniu br.

Co podrożało najbardziej?

Wśród wybranych 40 produktów w maju 2024 r. względem 2023 roku podrożały 4 na 10 analizowanych kategorii produktów: napoje, produkty sypkie, używki i piwo oraz słodycze. Spadek w ujęciu rok do roku odnotowały produkty tłuszczowe (20,97 proc.), mrożonki (2,84 proc.), nabiał (1,01 proc.), dodatki (0,55 proc.), chemia domowa i kosmetyki (0,24 proc.) oraz mięso, wędliny i ryby (0,17 proc.).

W maju br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 19 produktów w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 10 produktami z najniższymi cenami a następnie Kaufland (8 produktów) i Dino (3 produkty). W sieciach Aldi i Netto znalazły się po 2 najtańsze produkty a w sklepach E.Leclerc i Selgros Cash & Carry po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.


Czytaj także: Nowe regulacje UE podniosą ceny węgla, gazu i benzyny. Polska szczególnie narażona na ich skutki


Tegoroczna wiosna w największych sieciach handlowych upływa pod znakiem stabilizacji cen. Nie oznacza to, że jest tanio, ale ceny zmieniają się nieznacznie w porównaniu do naszych poprzednich badań. W maju w porównaniu do kwietnia wzrost wyniósł mniej niż 1 proc., podobnie było w zestawieniu rok do roku. Naszym zdaniem obserwujemy teraz pewne uspokojenie cen w największych sieciach handlowych – powiedział Kamil Kruk z ASM Sales Force Agency.

Jego zdaniem w najbliższym czasie, jak co roku, konsumenci będą mogli liczyć na wiele ofert sezonowych a także tradycyjnych promocji, związanych z nadchodzącym latem i zaczynającymi się już niebawem wakacjami.

Polecamy: