{"vars":{{"pageTitle":"Chiński producent elektryków współpracuje z KE. Chodzi o dotowanie chińskich pojazdów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["chinskie-firmy","chiny","elektromobilnosc","komisja-europejska","najnowsze","samochody-elektryczne","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"24 października 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":614613}} }
300Gospodarka.pl

Chiński producent elektryków współpracuje z KE. Chodzi o dotowanie chińskich pojazdów

Chiński producent pojazdów elektrycznych (EV) Great Wall Motor formalnie odpowiedział na dochodzenie Komisji Europejskiej w sprawie dotowania chińskich EV.

Spółka wezwała też do uczciwej konkurencji, o czym informuje we wtorek agencja Reuters.

Rosną napięcia pomiędzy Unią Europejską a Chinami. Powodują je nie tylko współpraca pomiędzy Rosją a Państwem Środka, ale także tanie chińskie samochody elektryczne, które zalewają rynek europejski i stanowią poważną konkurencję dla producentów.


Czytaj także: Wciąż za mało aut elektrycznych do wynajęcia. Firmy leasingowe promują samochody spalinowe


Potrzebujemy uczciwego i otwartego środowiska handlowego. Mamy pewność, że wygramy rywalizację na całym świecie – napisał w poniedziałek prezes Great Wall Motor Mu Feng na swoim koncie na platformie Weibo.

Według niego 11 października spółka przedstawiła swoje odpowiedzi Komisji Europejskiej. Tym samym jest pierwszym chińskim producentem EV, który to zrobił.

Mu Feng dodał, że Europa jest ważnym rynkiem dla Great Wall Motor. Jak stwierdza Reuters, firma planuje tu zbudować fabrykę i prowadzić wiele procesów, od produkcji aż po sprzedaż. Jedną z rozważanych lokalizacji były Niemcy.

Tanie elektryki z Chin na celowniku KE

Komisja Europejska w tym miesiącu rozpoczęła dochodzenie badające „zalew tanich elektryków”, które korzystają z dopłat Chin. Zastanawia się też, czy nie ustanowić barier celnych, by temu zapobiec. Co więcej, bada nie tylko chińskie firmy, ale także marki, które produkują swoje samochody w Chinach, np. Tesla, Renault czy BMW.

Chiny skarżyły się na „bardzo krótki” czas wyznaczony przez UE na konsultacje w sprawie dochodzenia, twierdząc, że brakowało odpowiednich dowodów i nie było to zgodne z zasadami Światowej Organizacji Handlu (WTO) – dodaje Reuters.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Europejskie firmy chcą dogonić spółki z Azji, jeśli chodzi o produkcję tanich pojazdów elektrycznych. Jest to ważne ze względu na to, że chińskie przedsiębiorstwa, takie jak BYD, Nio czy Xpeng chcą rozszerzyć działalność zagraniczną.

Według danych z dziewięciu miesięcy tego roku Great Wall Motor jest ósmy pod względem sprzedaży pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in w Chinach.

Czytaj także: