{"vars":{{"pageTitle":"Co oznacza procedura nadmiernego deficytu dla Polski? Większą dyscyplinę, ale sankcji nie będzie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["budzet","deficyt-budzetowy","finanse-publiczne","makroekonomia","najnowsze","procedura-nadmiernego-deficytu"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"21 czerwca 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":715507}} }
300Gospodarka.pl

Co oznacza procedura nadmiernego deficytu dla Polski? Większą dyscyplinę, ale sankcji nie będzie

Polska, mimo że znalazła się na liście krajów, które mogą zostać objęte procedurą nadmiernego deficytu, nie będzie podlegać bezpośrednim sankcjom finansowym bo nie należy do strefy euro. W krótkim terminie kryzys fiskalny w Europie Środkowo-Wschodniej jest mało prawdopodobny.

To główne wnioski z analizy ekonomistów Allianz Trade, którzy wzięli na tapet ostatnie rekomendacje Komisji Europejskiej. Komisja uznała, że ze względu na zbyt duży deficyt w finansach publicznych wszczęcie procedury nadmiernego deficytu jest uzasadnione w przypadku siedmiu państw członkowskich: Belgii, Francji, Włoch, Węgier, Malty, Polski i Słowacji.

Polityczne skutki procedury

Eksperci Allianz Trade zwracają uwagę, że w przypadku co najmniej dwóch krajów z tej listy uruchomienie procedury nadmiernego deficytu następuje w politycznie trudnym momencie.

Francja stoi w obliczu ostrego skrętu w prawo (wybory zaplanowano na 30 czerwca), a jednocześnie ma problem z wysokim deficytem finansów publicznych. Według prognoz deficyt utrzymać się powyżej 4,5 proc. PKB w latach 2025-2026. Procedura nadmiernego deficytu ma na celu wymuszenie na kraju wprowadzenia korekt fiskalnych, co może być trudne w kontekście nadchodzących wyborów parlamentarnych. Raport Allianz Trade sugeruje, że nawet przy najbardziej optymistycznych scenariuszach, francuski deficyt pozostanie na wysokim poziomie, co stanowi ryzyko dla stabilności finansowej kraju.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Włochy, z deficytem przekraczającym 7 proc. PKB, musiałby podjąć duży wysiłek, aby zmniejszyć swoje saldo strukturalne o około 1 proc. PKB rocznie. Allianz Trade zwraca uwagę, że premier Giorgia Meloni stoi przed wyzwaniem zbalansowania krajowych interesów politycznych z wymaganiami Komisji Europejskiej. Bez tego konsekwencje mogą być poważne, z nałożeniem grzywien sięgających 0,5 proc. PKB włącznie.

Kryzysu fiskalnego nie będzie

Takie sankcje nie grożą Polsce, która nie należy do strefy euro.

– Kraje spoza strefy euro (np. Polska, Węgry, Rumunia) są zwolnione z kar za nieprzestrzeganie procedury nadmiernego deficytu, więc otwarcie procedury nadmiernego deficytu może skutkować ograniczeniem polityki fiskalnej tylko na Słowacji – piszą eksperci Allianz Trade.

Ich zdanie w ogóle kraje Europy Środkowo-Wschodniej, takie jak Polska, Węgry i Rumunia, mają stosunkowo niskie ryzyko kryzysu fiskalnego w krótkim okresie. To, czym można się martwić, to wyzwania w dłuższej perspektywie, szczególnie w kontekście rosnących kosztów odsetek i zobowiązań związanych z polityką socjalną.

Mimo relatywnie niskiego ryzyka kryzysu fiskalnego w najbliższej przyszłości, Allianz Trade zwraca uwagę na średnioterminowe perspektywy finansów publicznych, szczególnie w Rumunii. A w krajach takich jak Polska i Węgry, choć mogą uniknąć bezpośrednich kar, to jednak otwarcie procedury nadmiernego deficytu może prowadzić do zacieśnienia polityki budżetowej.

Polecamy także: