{"vars":{{"pageTitle":"Co trzeci autobus kupiony w Polsce w 2021 był elektryczny","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["autobusy-elektryczne","bezemisyjny-transport","elektromobilnosc","licznik-elektromobilnosci","transport-miejski","transport-publiczny"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"26 stycznia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":253250}} }
300Gospodarka.pl

Co trzeci autobus kupiony w Polsce w 2021 był elektryczny

W 2021 roku przybyło 219 nowych elektrobusów, co stanowi jedną trzecią wszystkich nowych autobusów, które wyjechały w zeszłym roku na polskie drogi. Elektromobilność w Polsce ma się prężnie rozwijać również w tym roku.

W polskich miastach jeździ już dokładnie 638 autobusów elektrycznych. W 2021 roku przybyło ich 219, z czego 214 z nich to autobusy miejskie, 2 zostały zakupione do przewozów szkolnych, natomiast 3 to minibusy – wynika z licznika e-busów, który prowadzi Polska Izba Rozwoju Elektromobilności oraz portal Transinfo.pl

W jakich polskich miastach jeżdżą autobusy elektryczne?

Liderem wśród miast jest Warszawa, gdzie jeździ łącznie 162 elektrobusy.  Dalej znajduję się Kraków z 78 autobusami, a Jaworzno posiada 44.


Polecamy także: Jaworzno wśród europejskich liderów e-mobilności: wkrótce flota autobusów będzie w 80% bezemisyjna


– Cieszy fakt, że zdecydowana większość autobusów elektrycznych produkowana jest w Polsce. Kolejna kwestia to programy wsparcia rozwoju elektromobilności, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza coraz większe środki właśnie na dofinansowanie zeroemisyjnych autobusów, jak i infrastruktury do ich ładowania. Oczywiście cieszy fakt, że samorządy chcą i chętnie korzystają z tego typu programów – mówi Krzysztof Burda, prezes Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności

W 2022 liczba elektrobusów też ma znacznie wzrosnąć

Wszystko wskazuje, że 2022 rok będzie kolejnym, w którym liczb autobusów elektrycznych będzie się zwiększać. Warto zaznaczyć, że już teraz podpisane jest ponad 170 umów na kolejne dostawy, prawie 80 znajduje się w procedurze przetargowej, na kolejne 108 otrzymało dofinansowanie, chociażby z I edycji Programu NFOŚiGW Zielony Transport Publiczny, ale nie została jeszcze rozpoczęta procedura przetargowa.

Kolejne wnioski z II edycji Programu NFOŚiGW zostały już zgłoszone i czekają na decyzję o dofinansowaniu.

Większość elektrobusów na polskich drogach to skutek działań Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program Zielony Transport Publiczny cieszy się bardzo dużym zainteresowanie w samorządach i wśród operatorów transportu publicznego. Liczymy na to, że wniosków o dofinansowania będzie jeszcze więcej – podsumowuje Krzysztof Burda, prezes PIRE.

W 2021 Polacy kupili o 30% więcej aut niż rok wcześniej