{"vars":{{"pageTitle":"CPK: Znamy dokładną lokalizację. Dwie drogi startowe, dworzec kolejowy pod lotniskiem","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","infrastruktura","kolej","lokalizacja","lokalizacja-cpk","lotnictwo","lotnisko","main","megainwestycje","transport"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"14 czerwca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":314030}} }
300Gospodarka.pl

CPK: Znamy dokładną lokalizację. Dwie drogi startowe, dworzec kolejowy pod lotniskiem

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała wariant inwestorski Portu Solidarność. Dokument przedstawia nie tylko lokalizację inwestycji, ale też przebieg dróg, kolei, a także rozmieszczenie dróg startowych lotniska. Teraz spółka zamierza wystąpić o decyzję środowiskową dla całej inwestycji. 

Spółka CPK przygotowała wariant inwestorski Portu Solidarność, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową. Ten etap został zapowiedziany w grudniu ubiegłego roku, kiedy CPK zaprezentował obszar preferowanej lokalizacji Portu Solidarność na terenie części gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki.

Zaprezentowana w grudniu 2021 r. preferowana lokalizacja Portu Solidarność została wybrana przez ekspertów CPK – przy wsparciu konsultantów zewnętrznych. Zgodnie z zapowiedziami, preferowana lokalizacja została następnie zweryfikowana w oparciu o analizy m.in. master plannera. Doprecyzowany został obszar planowanej realizacji przedsięwzięcia – podaje spółka.

Obszar preferowanej lokalizacji Portu Solidarność z grudnia 2021 r. miał powierzchnię ok. 41 km kw., zajmując północno-zachodnią część terenu o wielkości ok. 78 km kw. z tzw. rozporządzenia obszarowego, które weszło w życie w lipcu 2021 r.

Zgodnie z zapowiedziami obszar wariantu inwestorskiego dla części lotniskowej przedsięwzięcia znajduje się wewnątrz terenu preferowanej lokalizacji. Inwestycje kolejowe, drogowe i towarzyszące znajdują się w części także poza nim m.in. po to, żeby zapewnić ciągłość infrastruktury i połączyć się z istniejącymi szlakami.

Dwie drogi startowe

W ramach obszaru części lotniskowej projektu powstaną dwie równoległe drogi startowe o długości 3 800 m każda (północna i południowa). Obszar między nimi (tzw. midfield) będzie miał 
2 500 m szerokości. Głównym obiektem będzie terminal pasażerski zlokalizowany po południowej stronie linii kolejowej.

Stacja kolejowa ma być w pełni zintegrowana z terminalem, stanowiąc jeden z podstawowych elementów lotniska. W myśl spółki zapewni dogodne, bezpośrednie połączenie m.in. z Warszawą i Łodzią.

Dwie drogi startowe w ramach I etapu umiejscowione są na linii wschód-zachód, równolegle do istniejącej autostrady A2. Podczas prac nad master planem w wariancie inwestorskim E1N przesunięto obie drogi startowe o 150 m na południe w stosunku do wariantów 2 i 3, a południowa droga startowa została odsunięta o 850 m na zachód względem północnej. CPK tłumaczy, że chodziło o to, żeby nie ingerować w dolinę Pisi Gągoliny oraz poprowadzić linię kolejową mostem nad tą rzeką i pod płytą terminala.

Stacja kolejowa jest zaplanowana w odległości 1 100 m od północnej i 1 400 m od południowej drogi startowej. Terminal pasażerski będzie zlokalizowany po południowej stronie linii kolejowej. Dwie drogi kołowania, które połączą północną i południową część obszaru między drogami startowymi przebiegają po wschodniej i zachodniej stronie terminala.

Tunel kolejowy, w którym znajduje się stacja CPK został zaplanowany na głębokości ok. 14 metrów poniżej przyszłego poziomu lotniska i jest przykryty w centralnej części obszaru strefy operacyjnej lotniska (na długości ok. 2,5 km). W kierunku zachodnim i wschodnim tunel przechodzi w wykop otwarty, z którego część linii kolejowych wychodzi na poziom i ponad poziom terenu, by uzyskać możliwość bezkolizyjnych „rozplotów”.

Węzeł kolejowy

W ramach prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ), analizie poddanych jest łącznie pięć wariantów węzła kolejowego CPK zintegrowanych z rozwiązaniami lotniskowymi. Wszystkie warianty są dopasowane do układu dworca, terminala i dróg startowych w obrębie lotniska, natomiast różnią się rozwiązaniami poza tym obszarem, w tym w zakresie włączeń w istniejące linie kolejowe PKP PLK oraz linie Kolei Dużych Prędkości (KDP) planowane w ramach Programu Kolejowego CPK.

Węzeł CPK obejmuje odcinki nowych linii KDP i łącznice z istniejącą siecią kolejową. Centralny punkt węzła to stacja zintegrowana z terminalem lotniczym.

Inwestycje drogowe

Zapewnienie nowych dróg dojazdowych do obszaru Portu Solidarność będzie miało istotne znaczenie dla jego funkcjonowania. Zapewnią one dostęp dla pasażerów i pracowników, umożliwią też transport ładunków, a co za tym idzie połączą nowe lotnisko z siecią drogową, w tym z autostradą A2 i drogą krajową nr 50 (DK50).

Przypomnijmy, że do momentu uruchomienia lotniska 90-kilometrowy odcinek A2 Warszawa – Łódź zostanie przez GDDKiA poszerzony o jeden pas ruchu w każdą stronę, co zwiększy przepustowość tej trasy i ułatwi dojazd do Portu Solidarność.

Od północnej strony obszaru lotniska zaprojektowano północne obejście lotniska, które zapewni dodatkowe połączenie wschód-zachód między DK50 a terminalem, a także posłuży do połączeń lokalnych między Szymanowem i Wiskitkami i Baranowem. Droga ta umożliwi także dostęp do potencjalnych nowych obiektów w północnej części obszaru objętego planem zagospodarowania przestrzennego lotniska. W dłuższej perspektywie droga ułatwi dostęp do terminala z przyszłej planowanej przez GDDKiA od strony zachodniej lotniska Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW), łącząc szereg potencjalnych obszarów inwestycyjnych.

Decyzja środowiskowa wkrótce?

W środę, 15 czerwca, ruszają dobrowolne konsultacje społeczne w ramach prac nad przygotowaniem raportu oceny oddziaływania na środowisko. Spółka podkreśla jednocześnie, że teren, na którym stanie lotnisko, ma stosunkowo niskie walory botaniczne.

Następnym krokiem będzie złożenie przez CPK wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, co jest planowane w III kwartale tego roku.

Decyzja środowiskowa wydawana jest przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie (RDOŚ) na podstawie wyników postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w tym analizy raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Definiuje ona warunki przyszłej realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia inwestycyjnego. Określa sposób, w jaki należy projektować i realizować inwestycję tak, żeby zapewnić poszanowanie zasobów środowiska naturalnego i zminimalizować uciążliwości i negatywne oddziaływanie.