{"vars":{{"pageTitle":"CPK przygotowuje się do budowy szybkich kolei. W grze środki unijne","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","fundusze-unijne","kdp","kolej-szybkich-predkosci","koleje-duzych-predkosci","najnowsze","opoznienia","transport"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"26 kwietnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":706412}} }
300Gospodarka.pl

CPK przygotowuje się do budowy szybkich kolei. W grze środki unijne

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przymierza się do realizacji Kolei Dużych Prędkości (KDP). Już w maju może zapaść decyzja odnośnie unijnego finansowania inwestycji. Jeśli tak się stanie, kierownictwo CPK ogłosi w przyszłym roku konkurs na przetarg.

W skład inwestycji KDP wchodzi budowa tunelu w Łodzi, który będzie częścią sieci Y-greka – połączenia kolejowego na odcinku Warszawa – Łódź – Wrocław – Poznań. O przygotowaniach do budowy i opóźnieniach Centralnego Portu Komunikacyjnego, także w realizacji sieci szybkich kolei, informuje dziennik Puls Biznesu.

Mało czasu

Zbigniew Szafrański, przewodniczący rady nadzorczej CPK uważa, że budowa tunelu pod Łodzią jest największym wyzwaniem z całego przedsięwzięcia. Jego zdaniem, w maju powinny dotrzeć dodatkowe fundusze unijne na rozbudowę tunelu.

Zarząd CPK złoży wniosek o dodatkowe dofinansowanie w ramach szybkich kolei na odcinku Łódź – Warszawa. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2025 roku zostanie ogłoszony przetarg na budowę.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Ze względu na złożoność prac na odcinku kolejowym Warszawa – Łódź, spółka przewiduje realizację inwestycji etapami. Zdaniem przewodniczącego zarządu CPK, ten odcinek będzie poligonem doświadczalnym, ponieważ wszystkie wnioski z przeprowadzonych prac pomogą dopiero w kontynuacji kolejnych odcinków KDP.

Na opóźnienie związane z całym projektem CPK ma także wpływ planowana zmiana koncepcji piasta-szprychy. W tym zamyśle, lotnisko CPK miało być centralnym węzłem ruchu kolejowego w Polsce. Obecnie sporne jest to, czy rzeczywiście wszyscy pasażerowie szybkich kolei mieliby dojeżdżać na lotnisko.

Nie pytając Polaków o zdanie, założono, że marzeniem każdego z nas jest szybko dojechać do lotniska, a jeśli nie, to przynajmniej przesiąść się na stacji CPK na pociąg jadący w innym kierunku – skomentował Szafrański.

Polecamy: