We wrześniu rząd chce przyjąć uchwałę o Koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z realizacją programu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Celem jest pozyskanie taboru do megalotniska – wynika z wykazu prac Rady Ministrów.
Przyjęcie uchwały planowane jest we wrześniu br.
– Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej zakłada uzyskanie rezultatów w postaci przejazdu pomiędzy najważniejszymi węzłami komunikacyjnymi w Polsce w zdefiniowanym i atrakcyjnym w ujęciu komercyjnym czasie oraz w warunkach określonej funkcjonalności taboru.
Osiągnięcie określonego czasu przejazdu może nastąpić tylko w przypadku wdrożenia systemu Kolei Dużych Prędkości wraz ze wszystkimi funkcjonującymi podsystemami, w tym taboru mogącego poruszać się z prędkością eksploatacyjną 250 km/h – można przeczytać w opisie uchwały.
Parametry taboru Kolei Dużych Prędkości muszą być kompatybilne z infrastrukturą liniową, zasilaniem, rozwiązaniami w obszarze Sterowania Ruchem Kolejowym oraz uwzględniać wymogi Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności i otoczenia regulacyjnego. Powinny również uwzględniać oczekiwania użytkowników pod względem komfortu i efektywności ekonomicznej.
CPK wprowadza technologię kolei dużych prędkości (KDP) do polskiego systemu transportowego, i zapewnienie oczekiwanej funkcjonalności (czasów przejazdów, komfortu, bezpieczeństwa, konkurencyjności, etc.) takich przewozów wymaga zapewnienia adekwatnego taboru kolejowego klasy KDP.
Megalotnisko CPK ma zostać otwarte w 2027 roku w Baranowie, między Łodzią a Warszawą. Ważnym elementem programu CPK jest budowa 1800 km nowych sieci kolei, w tym Kolei Dużych Prędkości, które będą dowozić pasażerów do portu.
Więcej o CPK piszemy tutaj: