{"vars":{{"pageTitle":"CPK: Rząd planuje we wrześniu przyjęcie uchwały w sprawie pozyskania taboru kolejowego","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","infrastruktura","lotnictwo","lotnisko","najnowsze","tabor-kolejowy","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"19 września 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":357541}} }
300Gospodarka.pl

CPK: Rząd planuje we wrześniu przyjęcie uchwały w sprawie pozyskania taboru kolejowego

We wrześniu rząd chce przyjąć uchwałę o Koncepcji zapewnienia taboru pasażerskiego w związku z realizacją programu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Celem jest pozyskanie taboru do megalotniska – wynika z wykazu prac Rady Ministrów.

Przyjęcie uchwały planowane jest we wrześniu br.

Koncepcja przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej zakłada uzyskanie rezultatów w postaci przejazdu pomiędzy najważniejszymi węzłami komunikacyjnymi w Polsce w zdefiniowanym i atrakcyjnym w ujęciu komercyjnym czasie oraz w warunkach określonej funkcjonalności taboru.

Osiągnięcie określonego czasu przejazdu może nastąpić tylko w przypadku wdrożenia systemu Kolei Dużych Prędkości wraz ze wszystkimi funkcjonującymi podsystemami, w tym taboru mogącego poruszać się z prędkością eksploatacyjną 250 km/h – można przeczytać w opisie uchwały.

Parametry taboru Kolei Dużych Prędkości muszą być kompatybilne z infrastrukturą liniową, zasilaniem, rozwiązaniami w obszarze Sterowania Ruchem Kolejowym oraz uwzględniać wymogi Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności i otoczenia regulacyjnego. Powinny również uwzględniać oczekiwania użytkowników pod względem komfortu i efektywności ekonomicznej.

CPK wprowadza technologię kolei dużych prędkości (KDP) do polskiego systemu transportowego, i zapewnienie oczekiwanej funkcjonalności (czasów przejazdów, komfortu, bezpieczeństwa, konkurencyjności, etc.) takich przewozów wymaga zapewnienia adekwatnego taboru kolejowego klasy KDP.

Megalotnisko CPK ma zostać otwarte w 2027 roku w Baranowie, między Łodzią a Warszawą. Ważnym elementem programu CPK jest budowa 1800 km nowych sieci kolei, w tym Kolei Dużych Prędkości, które będą dowozić pasażerów do portu.

Więcej o CPK piszemy tutaj: