{"vars":{{"pageTitle":"Dla nich rabaty są elementem strategii zakupowej. Kto najczęściej poluje na żywność w promocjach?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dyskonty","inflacja","najnowsze","promocje","rabaty","sklepy","wojna-cenowa"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"16 października 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":728193}} }
300Gospodarka.pl

Dla nich rabaty są elementem strategii zakupowej. Kto najczęściej poluje na żywność w promocjach?

Blisko co trzeci konsument w Polsce regularnie kupuje w sklepowych promocjach od 20 do 40 proc. żywności. Głównie są to młode, wykształcone osoby, zarabiające 7000-8999 zł netto miesięcznie, wynika z badania UCE RESEARCH i Grupy BLIX.

Nieco ponad 23 proc. respondentów zadeklarowało, że regularnie kupuje w promocjach 10-20 proc. swojej żywności. Około 18 proc. badanych wskazało, że nabywa w ten sposób 40-60 proc. produktów spożywczych. Blisko 8 proc. ankietowanych korzysta z promocji przy zakupie mniej niż 10 proc. artykułów, a 8,1 proc. robi to w przypadku 60-80 proc. żywności.

Zaledwie 3,8 proc. respondentów kupuje na promocjach powyżej 80 proc. produktów spożywczych, a 1,8 proc. nabywa w ten sposób wszystko. Tylko 0,3 proc. badanych przyznaje, że nie korzysta z promocji w ogóle, a 6,2 proc. nie potrafi określić swojego stanowiska.

– Widać zróżnicowanie w podejściu Polaków do promocyjnych zakupów żywnościowych – od umiarkowanego do skrajnego. Konsumenci, którzy 10-20 proc. żywności kupują w ten sposób, są prawdopodobnie lojalni wobec swoich ulubionych sklepów, a promocje traktują jako dodatek, a nie główny czynnik decydujący o wyborze danego produktu. Z kolei dla osób wskazujących przedział 40-60 proc. rabaty stanowią kluczowy element strategii zakupowej, co może być efektem rosnącej dostępności narzędzi, takich jak aplikacje z gazetkami, a także intensywnej komunikacji promocyjnej sieci handlowych – analizuje Łukasz Moszyński z Grupy BLIX.

Polacy częściej zwracają uwagę na promocje

Jak wynika z badania, 93,5 proc. respondentów korzysta w jakiejś formie z promocji i potrafi określić, jaki stanowią odsetek zakupów żywnościowych. W ubiegłorocznym sondażu wynik wyniósł 90,5 proc.

Zdaniem Łukasza Moszyńskiego, wzrost liczby osób potrafiących precyzyjnie określić, jaki odsetek zakupów realizują w promocjach, sugeruje, że Polacy stają się coraz bardziej świadomymi graczami na rynku. Konsumenci nauczyli się nie tylko korzystać z prostych promocji, jak np. „2 za 1”, ale też analizować bardziej złożone mechanizmy rabatowe, jak zniżki lojalnościowe, kupony czy oferty ograniczone czasowo.

Według autorów badania najbliższe tygodnie zdecydowanie będą sprzyjały osobom nastawionym na promocje ze względu na zbliżający się okres intensywnych okazji zakupowych w czwartym kwartale roku. Sezon zaczyna się od tematycznych zakupów związanych z Halloween, a następnie przechodzi w Black Friday.

– To daje sieciom handlowym doskonałą okazję do intensyfikacji działań promocyjnych, nie tylko na elektronikę, ale również na artykuły spożywcze. W grudniowym, przedświątecznym szale zakupowym konsumenci będą jeszcze bardziej poszukiwać promocji, aby obniżyć koszty zakupów – podsumowano.

Polecamy: