{"vars":{{"pageTitle":"Dlaczego wodór to przyszłość","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["material-partnera","wodor"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"18 kwietnia 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":6981}} }
300Gospodarka.pl

Dlaczego wodór to przyszłość

Innowacyjne projekty to stała część inwestycji Grupy LOTOS. Firma od lat wspiera rozwój paliw alternatywnych i dostrzega potencjał wodoru. Między innymi w takich sektorach jak ciężki transport, żegluga, a w przyszłości także lotnictwo.

Lotos jest partnerem głównym konferencji „Czas na wodór. Czysta energia dla Europy”, której organizatorem jest 300Gospodarka.

LOTOS, jako pierwsza spółka w Polsce, będzie nie tylko producentem oczyszczonego wodoru, który można zastosować w transporcie, ale przede wszystkim wybuduje dwie pierwsze stacje tankowania czystego wodoru – w Gdańsku i Warszawie. To wszystko w ramach projektu Pure H2, który zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę”.

Inwestycja, warta niemal 10 mln euro, ma być oddana do użytku w 2021 roku. Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej.

Stacja ta to część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku.

Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.

Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstaną instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa.

Skąd LOTOS bierze wodór

Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 16 ton wodoru na godzinę. Gaz ten jest niezbędny w procesach przerobu ciężkich pozostałości ropy naftowej na wysokomarżowe produkty oraz odsiarczania paliw.

W styczniu w ramach projektu EFRA (Efektywna Rafinacja) LOTOS uruchomił trzecią instalację do produkcji wodoru (HGU – ang. Hydrogen Generator Unit). W Gdańsku działa też instalacja odzysku wodoru (PSA), do której trafiają gazy wodorowe powstałe w procesie reformingu oraz inne gazy rafineryjne. Wkrótce do tego grona dołączy kolejna inwestycja – węzeł odzysku wodoru.

Koncern przeprowadził ostatnio przemysłową próbę technologiczną tzw. współuwodornienia, czyli przerobu średnich frakcji naftowych z dodatkiem oleju roślinnego, w wyniku której nastąpiło 100% przereagowanie biomasy. Uzysk bio-węglowodorów przekroczył 84 proc. dla biokomponentów oleju napędowego.

LOTOS będzie badać także możliwość pozyskiwania wodoru przy wykorzystaniu energii z farm wiatrowych na Pomorzu. W ostatnim czasie został podpisany list intencyjny z jedną ze spółek energetycznych. Na jednej z farm wiatrowych na Pomorzu spółka będzie testować produkcję wodoru przy pomocy elektrolizy. Prace będą prowadzone w 2019 roku.

Potencjał w różnych branżach

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie czy przemyśle spożywczym. Póki co, tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.

Technologie wodorowe w transporcie będą się rozwijały w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny. LOTOS podpisał list intencyjny z Gminą Miasta Gdyni, który zakłada realizację dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami paliwowymi. Podobny list został też podpisany z Gminą Miasta Wejherowo.

Co ciekawe, przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy LOTOS produkują w ciągu godziny.

W sytuacji, w której Gdynia zdecydowałaby się na wymianę wszystkich używanych na trasach 92 autobusów na pojazdy wodorowe, konsumowałyby one ilość wodoru równoważną 3,5 dnia pracy instalacji wodorowych rafinerii, czyli około 1 proc. produkcji.

Koncern nie zamyka się tylko na transport drogowy. Spółki LOTOS Lab i LOTOS Kolej realizują projekt budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Oznacza to, że obie modernizowane lokomotywy będą miały napęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będzie w jednej z lokomotyw spalinowy, a w drugiej wodorowy.

Konferencja „Czas na wodór. Czysta energia dla Europy”, której organizatorem jest 300Gospodarka, odbędzie się 24 kwietnia 2019 roku w Warszawie. LOTOS jest partnerem głównym wydarzenia.