{"vars":{{"pageTitle":"Do 2030 w Europie powstanie 40 gigafabryk akumulatorów do samochodów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["baterie","baterie-litowo-jonowe","elektromobilnosc","megatrendy","motoryzacja","praca","przemysl","samochody-elektryczne","transformacja-energetyczna","transport","transport-bezemisyjny"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"20 czerwca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"20","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":316266}} }
300Gospodarka.pl

Do 2030 w Europie powstanie 40 gigafabryk akumulatorów do samochodów

Przejście UE na rejestracje jedynie aut bezemisyjnych od 2035 r. przełoży się na silny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną i jej magazynowanie. Wartość tego rynku osiągnie 900 mld USD, szacuje Goldman Sachs.

Jeden z najważniejszych banków inwestycyjnych na świecie spodziewa się, że do 2030 r. w Europie powstanie 40 gigafabryk akumulatorów do samochodów, co pozwoli na stworzenie 130 tysięcy miejsc pracy i przyciągnie w tej dekadzie ponad 150 mld euro nowych inwestycji.

Unia Europejska dąży do tego, aby do 2035 roku 100 proc. sprzedawanych nowych samochodów było w pełni elektrycznych. Według naszych szacunków ta szybka transformacja będzie wymagała produkcji baterii litowo-jonowych (LiB) w wysokości >9TWh, aby sprostać skumulowanej wartości rynku (TAM) baterii na poziomie >900 mld USD do 2035 roku. Widzieliśmy kilka zapowiedzi europejskich ‚gigafabryk’ (o mocach produkcyjnych >1,5 TWh) i szacujemy, że do 2030 roku w Europie może powstać 40 fabryk, co doprowadzi do niemal 100 proc. zlokalizowanej produkcji akumulatorów. Widzimy silne argumenty przemawiające za lokalizacją produkcji akumulatorów w Europie, z możliwością stworzenia >130 000 dodatkowych miejsc pracy i przyciągnięcia do Europy >150 mld euro nowych inwestycji w tej dekadzie” – czytamy w raporcie pt. „Batteries Made in Europe”.

Jak zauważają analitycy banku, Europa ma ambitne cele związane z gospodarką o obiegu zamkniętym w ramach planu „Fit for 55” i spodziewają się oni silnego nacisku na lokalizację łańcucha wartości, w tym na przetwarzanie metali, produkcję katod i recykling zdemontowanych baterii w celu nadania im drugiego życia.

„Oczekujemy, że do 2040 roku >60 proc. metali z aktywnych baterii będzie pochodzić ze zdemontowanych baterii, co przyczyni się do powstania gospodarki o obiegu w pełni zamkniętym. Uważamy, że producenci OEM mogliby przyjąć bardziej aktywne podejście do integracji pionowej i już teraz obserwujemy pierwsze kroki podejmowane przez niektóre firmy w tym kierunku, w ramach partnerstw lub spółek joint venture” – czytamy dalej.

Goldman Sachs oczekuje, że zapotrzebowanie na baterie w UE osiągnie około 1 000 GWh do 2035 r. w Europie.

Jaka jest rola Polski w tym rosnącym segmencie gospodarki? Już w 2019 roku Dan Jin z departamentu bankowości inwestycyjnej w oddziale Haitong Bank w Warszawie, pisała, że Polska na tle innych krajów europejskich ma uprzywilejowaną pozycję, jeśli chodzi o lokalizację fabryk baterii do pojazdów elektrycznych, należących głównie do inwestorów z Azji.

Czytaj więcej na ten temat: