{"vars":{{"pageTitle":"Drony stworzą medyczny most powietrzny między Szpitalem Narodowym a CSK MSWiA. Pierwsze loty testowe w przyszłym tygodniu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["drony","epidemia","epidemia-koronawirusa","koronawirus","lotnictwo","polska","stadion-narodowy","szpital-narodowy","transport","transport-lotniczy","zdrowie"],"pagePostAuthor":"Jacek Rosa","pagePostDate":"9 listopada 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"09","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":70167}} }
300Gospodarka.pl

Drony stworzą medyczny most powietrzny między Szpitalem Narodowym a CSK MSWiA. Pierwsze loty testowe w przyszłym tygodniu

Pomiędzy szpitalem tymczasowym na PGE Narodowy a Centralnym Szpitalem Klinicznym CSK MSWiA ma powstać dronowy system transportowy (DTS), działający na zasadzie medycznego mostu powietrznego. Zaplanowane na poniedziałek loty testowe zostały przełożone jednak na przyszły tydzień.

Drony transportowe, stanowiące trzon systemu, na wyznaczonej wcześniej podniebnej trasie między szpitalami, będą przewozić m.in. próbki wymazowe i krew do badań. Lot testowy odbył się już pod koniec kwietnia między szpitalem CSK MSWiA a szpitalem na Banacha.

„To był pierwszy w historii w Polsce lot zrealizowany dronem cargo” – powiedział PAP Dariusz Werschner z firmy Spartaqs, który z jej ramienia koordynuje ten projekt.

Na poniedziałek przed południem zaplanowano z kolei loty testowe między szpitalem na PGE Narodowym a CSK MSWiA. Zostały one jednak przełożony na przyszły tydzień.

Drony, które będą latać między szpitalami, to najnowocześniejsze dronoidy (skomputeryzowane, latające roboty) typu Hermes produkcji polskiej firmy Spartaqs. Hermes uzyskał rejestrację jako statek powietrzny o numerze bocznym SP-YHMS i jako pierwszy dron w Polsce przeszedł szereg testów i uzyskał zgodę Urzędu Lotnictwa Cywilnego na wykonywanie lotów operacyjnych oraz automatycznych poza zasięgiem widoczności wzrokowej BVLOS, z aktywnym transponderem ADS-B (widzialnym dla radarów innych samolotów – PAP) używanym i nadanym numerem ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego – PAP), co uczyniło z niego pełnoprawny statek powietrzny.

Dronoidy typu Hermes są dostosowane do lotów w warunkach miejskich. Na wyposażeniu mają tzw. redundantne systemy bezpieczeństwa, dublujące newralgiczne elementy dronoida i zapewniające bezproblemowe wykonanie misji nawet w trudnych warunkach.

Każda platforma BSP firmy Spartaqs przechodzi rygorystyczne testy bezpieczeństwa i jest dodatkowo wyposażona w transpondery ADS-B i FLARM, co umożliwia śledzenie ich lotu przez służby ruchu lotniczego. Są widoczne również przez śmigłowce ratunkowe.

Ponadto dronoidy są przystosowane do transportów medycznych.

„Mają specjalny moduł cargo, zabezpieczony kluczem magnetycznym, który uniemożliwia otwarcie pojemnika przez osoby postronne” – wyjaśnił Werschner.

Wstępnie na 7,5-kilometrowej trasie pomiędzy szpitalami będą latać dwa dronoidy, które będą pokonywać ten dystans w 8 minut.

Po testach miedzy szpitalami rutynowe loty mają być uruchomione w ciągu kolejnych dwóch tygodni.

Premier: Narodową kwarantannę możemy wprowadzić za 7-14 dni. Stosujmy się do obostrzeń, a jest szansa, że uda się tego uniknąć