{"vars":{{"pageTitle":"Duża kara dla Telewizji Polsat. UOKiK zarzuca jej wprowadzanie widzów w błąd","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["kara","najnowsze","sms","sylwester","telewizja-polsat","uokik"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"28 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":650318}} }
300Gospodarka.pl

Duża kara dla Telewizji Polsat. UOKiK zarzuca jej wprowadzanie widzów w błąd

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) ukarał Telewizję Polsat i spółkę Teleaudio Dwa, odpowiedzialne za organizację SMS-owego konkursu sylwestrowego w 2021 r. Wbrew przekazom organizatorów, wysłanie pojedynczego SMS-a nie umożliwiało udziału w grze o jakiekolwiek nagrody. Za wprowadzenie telewidzów w błąd spółki zapłacą blisko 10 mln zł.

– Wbrew powtarzanym wielokrotnie przekazom, wysłanie pojedynczej wiadomości SMS za 3,69 zł nie umożliwiało udziału w grze o zapowiadane nagrody, miało jedynie charakter zgłoszeniowy i uruchamiało etapy przewidziane przez organizatora. Kolejnym było odesłanie odpowiedzi na 2 płatne SMS-y o wybór nagrody głównej oraz o kod pocztowy. Umożliwiało to udział w grze o nagrody sylwestrowe i nagrody główne, ale nadal nie zapewniało zdobycia jakiejkolwiek nagrody w konkursie, czego nie sposób było wywnioskować z przekazu audycji oraz wysłanych do widzów wiadomość od organizatorów – czytamy w komunikacie UOKiK-u.

Oszustwo na wielu etapach

Urząd zwrócił uwagę, że prowadzący program zapewniali: „wystarczy, że wyślecie SMS o treści SYLWESTER pod numer 7370”, „dzisiaj gracie o jeden z tych czterech eleganckich samochodów”, „dzisiaj wieczorem dzwonimy wyłącznie do zwycięzców”. Dodatkowo zachęta do wysłania wiadomości SMS pojawiała się na specjalnej belce wyświetlanej na ekranie podczas koncertu.


Polecamy także: Taryfy niżej, rachunki wyżej. Tyle zapłacimy za prąd i gaz po odmrożeniu cen w 2024 roku [WYLICZENIA]


UOKiK przeanalizował scenariusz konkursu, zapis audycji sylwestrowej oraz treści wiadomości SMS otrzymywanych przez konsumentów od organizatorów. Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa wprowadzali konsumentów w błąd co do zasad, kosztów uczestnictwa w konkursie, jego przebiegu oraz możliwych do zdobycia nagród.

W przeciwieństwie do zapewnień prowadzących koncert, w rzeczywistości w noc sylwestrową widzowie nie mogli zdobyć obiecywanych nagród głównych. Wiadomość o zakwalifikowaniu do finału dostawali bowiem dopiero 4 stycznia. Dzień później przychodził sms z zadaniem, którego wykonanie wiązało się z wysłaniem kolejnej wiadomości SMS.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


– UOKiK analizując schemat całego konkursu ustalił, że widz, który chciał wziąć udział w finale gry o nagrodę główną, musiał wysłać 4 SMS-y wydając w sumie 14,76 zł. Wprowadzające w błąd były zarówno informacje pojawiające się podczas nocy sylwestrowej na ekranie, zapewnienia prowadzących, a także SMS-y wysyłane zwrotnie uczestnikom przez organizatorów. Zapoznania się z zasadami konkursu nie ułatwiała też wskazywana podczas koncertu strona Telegazety, która odsyłała do obszernego spisu regulaminów, których przejście i zrozumienie mogło okazać się dla wielu osób niemożliwe – podsumował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To też może Cię zainteresować: