{"vars":{{"pageTitle":"Ekspansja chińskich producentów samochodów przyspiesza. Cel: Afryka","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["afryka","byd","chinskie-elektryki","chinskie-firmy","chiny","ekspansja","elektromobilnosc","main","najnowsze","pojazdy-hybrydowe","producenci-samochodow","republika-poludniowej-afryki","samochody"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"26 czerwca 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":740384}} }
300Gospodarka.pl

Chińskie samochody elektryczne wkraczają do Afryki. Producenci liczą na nowy rynek po utracie pozycji w USA i UE

Chińscy producenci samochodów, w tym BYD, Chery Auto i Great Wall Motor, kierują swoją ekspansję w stronę Afryki. Jak informuje agencja Reuters, producenci chcą wykorzystać niższe ceny i rosnące zainteresowanie pojazdami niskoemisyjnymi, by zdobyć przyczółek na kontynencie, który mimo ograniczeń infrastrukturalnych i niskich dochodów uchodzi za rynek o dużym potencjale wzrostu.

Nowa strategia po utracie USA i Europy

Jak podkreśla Reuters, chińskie koncerny motoryzacyjne szukają alternatywnych rynków zbytu, ponieważ ich ekspansję w krajach rozwiniętych skutecznie blokują cła. Unia Europejska nałożyła wysokie opłaty importowe na chińskie samochody elektryczne, a Stany Zjednoczone wprowadziły 100-procentowe cła, które zniwelowały ich główną przewagę – konkurencyjną cenę.

Jednak w obliczu tych przeszkód pojawiła się szansa na rozwój w Afryce. Według Reutersa, połowa z 14 chińskich marek samochodowych obecnych dziś w RPA zadebiutowała na tamtejszym rynku dopiero w ubiegłym roku. Kolejni gracze, w tym DongFeng, Leapmotor czy Changan, planują wejście w najbliższych miesiącach.

Południowa Afryka bramą do kontynentu

Tony Liu, dyrektor generalny Chery South Africa, wskazuje, że to właśnie RPA – najbardziej rozwinięty rynek motoryzacyjny Afryki – może odegrać rolę „bramy na kontynent”. Chery analizuje możliwość uruchomienia montażu lokalnego lub budowy własnej fabryki. Także Omoda & Jaecoo, marka premium należąca do Chery, prowadzi analizy dotyczące lokalnego montażu pojazdów.

Również Great Wall Motor rozważa outsourcing komponentów lub budowę zakładu typu semi-knockdown. Jak wyjaśnia COO GWM w RPA, Conrad Groenewald – niższe koszty importu z Chin przez długi czas czyniły lokalną produkcję nieopłacalną, ale zmiana skali działalności może to zmienić.

Hybrydy szansą na rozwój elektromobilności

Reuters zwraca uwagę, że chińskie koncerny wiążą duże nadzieje z rynkiem hybryd. Pojazdy elektryczne jeszcze się nie przyjęły w RPA, dlatego producenci stawiają na hybrydy tradycyjne i te typu plug-in.

Chery wprowadza do sprzedaży osiem modeli hybrydowych oraz planuje premiery nowych crossoverów i pick-upów. BYD, lider chińskiego rynku EV, podwoił swoją ofertę w RPA, wprowadzając modele hybrydowe oraz elektrycznego SUV-a.

Według danych cytowanych przez Reuters, sprzedaż pojazdów niskoemisyjnych w RPA wzrosła w ciągu roku ponad dwukrotnie i stanowi obecnie 3 proc. rynku.

Ekspansja na cały kontynent

Planowana ekspansja nie ogranicza się wyłącznie do RPA. Omoda & Jaecoo działają już w Namibii, Eswatini i Botswanie, a kolejnymi rynkami mają być Zambia i Tanzania. BYD również planuje rozwój sieci dealerskiej we wschodniej, południowej i zachodniej Afryce – z naciskiem na Tanzanię jako nowy punkt wejścia.

Steve Chang, dyrektor generalny BYD Auto South Africa, uważa, że Afryka ma szansę „przeskoczyć” bezpośrednio z pojazdów spalinowych do rozwiązań opartych na energii odnawialnej.

– To bardzo duży rynek – mówi Chang, cytowany przez Reutersa.

Nowy etap walki o Afrykę

Chińscy producenci samochodów stają dziś przed wyjątkową szansą. Wysokie cła na rynkach rozwiniętych i rosnąca niepewność geopolityczna sprawiają, że Afryka może stać się kluczowym polem walki o globalną pozycję. Wciąż jednak mierzą się z barierami – od niedostatecznej infrastruktury po sceptycyzm klientów. Jednak niska cena, oferta hybryd i strategia długoterminowej obecności mogą przynieść rezultaty.

Reuters podkreśla jednak, że sukces zależy także od wsparcia lokalnych rządów. Nie bez znaczenia są też odpowiednie bodźce inwestycyjne – zwłaszcza w zakresie lokalnej produkcji i rozwoju sieci ładowania.


Polecamy także: