{"vars":{{"pageTitle":"Elektryki podbijają polskie ulice. Tyle średnio płacimy za jazdę samochodem elektrycznym","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bezemisyjny-transport","elektryfikacja-transportu","najnowsze","samochody-elektryczne","samochody-elektryczne-w-polsce"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"13 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"13","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":642601}} }
300Gospodarka.pl

Elektryki podbijają polskie ulice. Tyle średnio płacimy za jazdę samochodem elektrycznym

Średni koszt podróży samochodem elektrycznym w Polsce wynosi 23 zł na 100 km, wynika z badania EV 1000 przygotowanego przez EV Klub Polska. Nieco ponad połowa (58 proc.) kierowców, którzy ładują auta tylko w domu, płaci za energię 12-15 zł na 100 km, natomiast średni koszt przejechania 100 km przy uwzględnieniu szybkiego ładowania prądem stałym (DC) to 50,38 zł.

Przeciętnie, w ciągu roku, użytkownicy samochodów elektrycznych pokonują średnio 15-20 tys. km, czyli tyle samo, co kierowcy samochodów konwencjonalnych.

Dane od respondentów ukazują nam kluczowe informacje na temat korzystania z pojazdów elektrycznych w Polsce. Poza faktem, że łącznie przejechano nimi ponad 36 milionów kilometrów, to zdecydowana większość użytkowników (60 proc.) zamieszkuje w budynkach jednorodzinnych, w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 500 tys. Swoje codzienne podróże odbywają po mieście (58 proc.) ograniczając koszty nie tylko na ładowaniu w domu, ale też generując oszczędności na poziomie 89 zł dziennie parkując w strefie płatnego parkowania – wskazuje prezes EV Klub Polska Łukasz Lewandowski.

Ładowanie w domu najtańsze

Z badania wynika, że ładowanie samochodów elektrycznych w domu to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Koszt przejechania 100 km, w zależności od wybranej taryfy, różni się o kilka złotych. W przypadku najbardziej popularnej taryfy (G11) jest to 14,94 zł. Z kolei dla G12 ten koszt to 14,57 zł. Najtańszymi opcjami jest posiadanie wariantu G12n oraz G12w, gdzie cena za pokonanie 100 km wynosi odpowiednio 12,39 zł i 13,83 zł.

Uwzględniając stawki wszystkich użytkowników mających możliwość ładowania się w domu, średni koszt przejechania 100 km w takim przypadku wynosi 14,33 zł – wskazał Lewandowski.

W ciągu roku użytkownicy samochodów elektrycznych pokonują średnio między 15 a 20 tys. km. Przy czym 52 proc. przebiegu stanowi jazda po mieście, a pozostałe 48 proc. pokonywanych przez nich kilometrów jest poza obszarem miejskim. Jak wynika z zebranych danych, średni koszt przejechania 100 km przy uwzględnieniu szybkiego ładowania prądem stałym (DC) to 50,38 zł. Statystycznie z takich stacji użytkownicy w ciągu roku korzystają ok. 48 razy.


Czytaj także: Samochody elektryczne coraz bardziej popularne. „Możemy nawet podwoić wynik”


Z badania wynika, że po uwzględnianiu średniego miksu wykorzystania źródeł prądu przemiennego (AC) i stałego (DC) oraz faktycznych kosztów kWh ponoszonych przez użytkowników, pokonanie 100 km pojazdem elektrycznym w Polsce to koszt przeciętnie ok. 23 zł. Uwzględniając przy tym średnie miesięczne przebiegi, kierowcy EV wydają miesięcznie średnio 345 zł na zakup energii elektrycznej.

Przy określeniu średnich kosztów ładowania kluczowe jest źródło energii, z którego korzystamy. Badanie ujawniło, że 58 proc. sesji ładowania odbywa się w domu, a kolejne 16 proc. na trasie z użyciem prądu stałego. Dodatkowo, 9 proc. sesji odbywa się w miejscu pracy, 8 proc. w mieście z użyciem prądu przemiennego, 5 proc. w mieście z użyciem prądu stałego, a 3 proc. w innych lokalizacjach. Co ciekawe sesje ładowania AC na trasie stanowią 2 proc. – dodaje Albert Kania z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Najwięcej respondentów (41 proc.) ładuje swoje pojazdy 1-2 razy w tygodniu, 17 proc. codziennie, a 26 proc. 2-4 razy w tygodniu. Częste ładowanie to efekt pokonywanych dystansów, 18 proc. respondentów wskazało, że dziennie przejeżdża między 51 a 75 km, a po 17 proc. pytanych wskazało na przedziały 41-50 oraz 76-100 km.

W badaniu opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce 2023 – EV1000 wzięło udział 965 respondentów. Zebrano dane od właścicieli 66 różnych modeli samochodów, 30 marek i 15 ogólnodostępnych operatorów stacji ładowania.

Polecamy także: