{"vars":{{"pageTitle":"Firmy wiedzą, że cyfryzacja jest ważna. Ale na razie niewiele z tego wynika","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ai","biznes","cyfryzacja","cyfryzacja-sektora-publicznego","cyfryzacja-sluzby-zdrowia","duze-firmy","firmy","male-i-srednie-przedsiebiorstwa","najnowsze","sztuczna-inteligencja"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"29 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"29","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":604415}} }
300Gospodarka.pl

Firmy wiedzą, że cyfryzacja jest ważna. Ale na razie niewiele z tego wynika

Aż 65 proc. firm deklaruje wysokie poparcie dla transformacji cyfrowej, ale jednocześnie tylko 4 proc. z nich jest „dojrzała cyfrowo”. Również 65 proc. badanych wierzy w to, że AI zrewolucjonizuje ich miejsce pracy. Jednakże nie wszystkie sektory dobrze radzą sobie z transformacją cyfrową.

Z jednej stronu 65 proc. to znaczący odsetek, który podkreśla rolę kluczową, jaką pełnią innowacje cyfrowe w obecnych czasach. Jednak, kiedy zagłębiamy się w analizę, odkrywamy, że 31 proc. z tych firm wciąż pozostaje w tyle pod względem rzeczywistych działań.

To najważniejsze wnioski z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy F5, amerykańskiego przedsiębiorstwa działającego w branży IT, zajmującego się bezpieczeństwem i dostarczaniem aplikacji w środowiskach
wielochmurowych do klientów indywidualnych oraz dużych firm i instytucji finansowych.


Czytaj również: Sztuczna inteligencja w polskich firmach. Już 15% korzysta z AI, a może być więcej


Eksperci F5 identyfikują sześć kluczowych obszarów technicznych, które są niezbędne dla skutecznego wdrażania transformacji cyfrowej: infrastruktura IT, zarządzanie danymi, aplikacje i ich dostarczanie, bieżąca kontrola procesów, niezawodność zasobów oraz cyberbezpieczeństwo.

Lori MacVittie, CTO i główny inżynier w F5, komentując wyniki badania, zaznacza, że tylko 4 proc. organizacji działa na najwyższym poziomie „dojrzałości” cyfrowej. To sugeruje, że większość firm nadal jest daleka od pełnego funkcjonowania jako przedsiębiorstwa cyfrowe.

W naszym ostatnim raporcie F5 Digital Enterprise Maturity Index przeprowadziliśmy dogłębną analizę obecnego stanu dojrzałości cyfrowej przedsiębiorstw w oparciu o wspomniane sześć zdolności technicznych i stwierdziliśmy, że tylko 4 proc. organizacji działa na najwyższym poziomie dojrzałości. Oznacza to, że są one bliskie pełnego funkcjonowania jako przedsiębiorstwo cyfrowe – tłumaczy Lori MacVittie, główny Inżynier w F5.

AI odgrywa kluczową rolę w biznesie

Badanie przeprowadzone przez KPMG w marcu 2023 roku wśród amerykańskich managerów wykazało, że AI odgrywa kluczową rolę w biznesie. Około 65 proc. respondentów wierzy, że AI będzie miał duży lub bardzo duży wpływ na rozwój ich organizacji w ciągu najbliższych 3-5 lat.

Jednocześnie badani zwracają uwagę na bariery instytucjonalne, związane m.in. z brakiem odpowiedniej strategii cyfryzacji lub brakiem wykwalifikowanej kadry, które to utrudniają pełne wdrożenie innowacji. Mniej niż 50 proc. ankietowanych uważa, że posiada odpowiednią technologię, kadry oraz kompetencje kierownicze, by skutecznie włączyć algorytmy AI do procesów biznesowych.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter. Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Banki i ochrona zdrowia chcą się cyfryzować

Żadna firma z sektora usług finansowych nie operuje na najwyższym poziomie dojrzałości cyfrowej. Wiodącymi branżami są dostawcy usług w chmurze, firmy telekomunikacyjne oraz technologiczne, które czerpią z mniejszego dziedzictwa technologicznego, co przyspiesza ich rozwój.

Brak banków i instytucji finansowych w grupie najbardziej rozwiniętych cyfrowo organizacji może zaskakiwać. Zwłaszcza, biorąc pod uwagę szybki rozwój bankowości elektronicznej.

Dodanie nowego interfejsu (aplikacji i usług cyfrowych) jest jak nałożenie nowoczesnej fasady na stary budynek – sprawia wrażenie modernizacji, ale za kulisami kryje się wiele tradycyjnych technologii i praktyk. Nie należy tego potępiać. W końcu błędne posunięcia wiążą się z kosztownym ryzykiem, a istniejąca infrastruktura i portfele aplikacji wymagają modernizacji – mówi Lori MacVittie.

Podobną drogę przemiany przechodzi ochrona zdrowia, która w obliczu rosnących wyzwań stara się wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji. W Polsce pierwszym szpitalem, który wykorzystał sztuczną inteligencję jest Radomskie Centrum Onkologii. Dotyczyło to wykorzystania maszyny opartej na AI do wykonania tzw. badania PET, dzięki której skrócono czas jego trwania o połowę.

Podobne narzędzia pod koniec zeszłego roku otrzymał Szpital Miejski nr 4 w Gliwicach, któremu przekazano pierwszy w Polsce aparat RTG wykorzystujący narzędzia sztucznej inteligencji. Co więcej, w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie rozpoczęto pracę nad projektem „Mentalio”. Jego zadaniem będzie opracowanie innowacyjnego systemu wsparcia decyzji diagnostycznych i terapeutycznych, opartego na sztucznej inteligencji, w opiece psychiatrycznej dzieci i młodzieży.

Szpitale i ośrodki zdrowia eksperymentują z AI w celu zwiększenia efektywności opieki medycznej poprzez unikatowe wykorzystanie języków modelowania AI oraz analizę danych pacjentów.

Polecamy również: