{"vars":{{"pageTitle":"Fitch ogłosił rating dla Polski. Deficyt i fundusze unijne w centrum uwagi","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["agencja-ratingowa","budzet","finanse-publiczne","fitch","fitch-ratings","fundusze-europejskie","fundusze-unijne","makroekonomia","ocena-kredytowa","ratingi"],"pagePostAuthor":"Marek Chądzyński","pagePostDate":"19 lutego 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":264700}} }
300Gospodarka.pl

Fitch ogłosił rating dla Polski. Deficyt i fundusze unijne w centrum uwagi

Ważna agencja ratingowa Fitch Ratings podtrzymała rating A- w stosunku do Polski. Jednocześnie podtrzymała perspektywę ratingu na poziomie stabilnym – podała instytucja. Zdaniem jej anlityków, możemy się spodziewać wzrostu deficytu sektora finansów publicznych. Wpływ na PKB będzie miało też opóźnienie w wypłacie funduszy unijnych.

Agencja Fitch Ratings utrzymała długoterminowy rating podmiotu (IDR) dla długu Polski w walutach obcych na poziomie A-, podała firma. 

Fitch utrzymał także oceny A-/F1 odpowiednio dla długo- i krótkoterminowych zobowiązań w walucie krajowej oraz utrzymał ocenę dla krótkoterminowych zobowiązań w walucie zagranicznej (STFC) na poziomie F1 – podała firma.

Co oznacza rating ‚A-‚ ?

Firmy ratingowe to firmy zajmujące się oceną stabilności gospodarki krajów i wiarygodności kredytowej różnych podmiotów gospodarczych. Fitch Ratings jest jedną z najważniejszych z nich.

Ocena ‚A’ to jeden z najwyższych poziomów. Ocena ‚A-‚ oznacza w przybliżeniu, że Polska ma dużą zdolność do regulowania zobowiązań. Ale także, że nasza gospodarka jest podatna na ewentualne negatywne zmiany otoczenia rynkowego.

– Rating Polski uwzględnia zróżnicowaną gospodarkę, stabilny wzrost w ostatnich latach oraz stosunkowo solidne ramy makroekonomiczne, a także wskaźniki zarządzania i poziom dochodów niższy niż u innych krajów ze swojej grupy. Stabilna perspektywa odzwierciedla solidne perspektywy wzrostu polskiej gospodarki, z potencjalnymi korzyściami płynącymi z funduszy UE Next Generation (NGEU), gdy zostaną one zatwierdzone, oraz szybszym niż wcześniej oczekiwano spadkiem deficytu publicznego i poziomu zadłużenia w miarę ożywienia gospodarczego – podała firma w komunikacie.

Podniesienie oceny ratingowej Polski jest możliwe w przypadku trwałego spadku relacji długu publicznego do PKB w rezultacie konsolidacji fiskalnej. Mogłaby na to wpłynąć także utrzymująca się poprawa finansów zewnętrznych – w tym spadek wskaźnika zadłużenia zagranicznego netto kraju do PKB, do poziomów zbliżonych dla krajów z oceną ratingową A.

Ponadto do podwyżki ratingu może prowadzić trwały wzrost gospodarczy w kierunku poziomu rozwoju gospodarczego krajów o ocenie ratingowej ‚A’. Mogłaby go wspierać prowadzona przez rząd polityka makroekonomiczna.

Z drugiej strony, obniżenie ratingu jest możliwe w przypadku utrzymującego się wzrostu długu publicznego, spowodowanego poluzowaniem polityki fiskalnej, wymagalności potencjalnych zobowiązań lub osłabienia wzrostu gospodarczego w średnim okresie – zapowiada Fitch.

Rating może być również obniżony, jeśli pogorszą się warunki dla rozwoju przedsiębiorczości.

Deficyt finansów wzrośnie

Fitch Ratings prognozuje, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych (tzw. sektor general government) Polski wzrośnie w tym roku do poziomu 3,3 proc. PKB (z 3,1 proc. PKB szacowanych przez agencje na 2021). I to pomimo „silnego nominalnego wzrostu PKB i dochodów”. 

Zdaniem agencji, wpłyną na to „ostatnie inicjatywy w zakresie polityki fiskalnej”. O jakie działania chodzi?

– Fitch zakłada, że koszty indeksacji emerytur do inflacji przekroczą szacunki zawarte w budżecie na 2022 roku, które opierały się na oczekiwaniach inflacyjnych na poziomie średnio 3,3 proc., oraz że wypłacana będzie 14. emerytura. Władze oczekują powrotu do przestrzegania krajowych reguł fiskalnych od 2023 roku, choć to zobowiązanie może zostać przetestowane w roku wyborczym – czytamy w komunikacie.

Agencja szacuje, że deficyt general government Polski zmniejszył się do 3,1 proc. PKB w 2021 roku (oficjalny cel wynosił 5,3 proc.) do czego przyczynił się silniejszy niż oczekiwano wzrost nominalnego PKB.

– Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w relacji do PKB spadnie z 54,1 proc. na koniec 2021 do średnio 48,6 proc., czyli poniżej średniej dla innych krajów z grupy porównywalnej w latach 2022-2023 – czytamy dalej.

Średni wzrost PKB wyniesie 3,9 proc.

Fitch Ratings prognozuje, że wzrost PKB Polski wyniesie średnio 3,9 proc. w latach 2022-2023, podała agencja. Według analityków Fitch, opóźnienie w zatwierdzeniu środków z unijnego programu Next Generation (NGEU) może potrwać co najmniej do drugiej połowy 2022 roku.

Agencja zakłada, że jakikolwiek znaczący wkład funduszy NGEU będzie realizowany dopiero od 2023 roku, przy czym opóźnienia w zatwierdzeniu NGEU mogą potrwać co najmniej do II połowy 2022 roku – czytamy w komunikacie.

– W 2021 roku polska gospodarka odnotowała wzrost na poziomie 5,7 proc., a w latach 2022-2023 wzrost ma wynieść średnio 3,9 proc. Silne nastroje konsumenckie, wycofywanie oszczędności i solidny wzrost wynagrodzeń będą napędzać wydatki gospodarstw domowych (średni wzrost o 4,2 proc. rok do roku), podczas gdy szybsza absorpcja funduszy unijnych spowoduje zwiększenie wzrostu inwestycji do średnio 5,2 proc. rok do roku w latach 2022-2023 – ocenia Fitch

W sierpniu 2021 roku Fitch prognozował, że wzrost PKB Polski wyniesie 4,3 proc. w 2022 roku i 3,5 proc. w 2023 roku.