Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został ogłoszony 8 lutego 2020 roku. Od tego momentu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na zadania o łącznej długości 437,8 km, z czego 19,9 km na realizację i 417,9 na dokumentację. Ogłoszono przetargi na obwodnice o łącznej długości 418,7 km.
W grudniu 2020 roku Dyrekcja podpisała umowy na budowy trzech pierwszych obwodnic realizowanych w ramach programu. Chodzi o drogi, które wyprowadzą ruch tranzytowy z Lipska (w woj. mazowieckim), Wąchocka (w woj. świętokrzyskim) i ze Smolajn (w woj. warmińsko-mazurskim).
Trwają także przetargi na budowę kolejnych 9 obwodnic: Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie), Suchowoli i Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie), Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie), Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie), Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie), Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie), Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie) i Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie).
Do końca 2021 roku GDDKiA zamierza także otworzyć postępowania przetargowe na realizację kolejnych obwodnic: Dzwoli (woj. lubelskie) w ciągu DK74, obwodnica Strykowa (woj. łódzkie) w ciągu DK32 oraz obwodnica Kostrzyna nad Odrą (woj. lubuskie) na DK31.
Z kolei w opracowaniu jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla kolejnych 30 zadań o długości około 192 km.
Koszt realizacji Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030 został oszacowany na blisko 28 mld zł.
W Polsce mamy jeden tunel drogowy na trasach szybkiego ruchu. Ale w budowie jest ich siedem