{"vars":{{"pageTitle":"Globalne wydatki na luksus w tym roku nie spadną. Klientów jest jednak mniej","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["bizuteria","dobra-luksusowe","inflacja","jachty","konsumenci","luksus","najnowsze","odrzutowce","pokolenie-z"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"22 listopada 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"22","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":730769}} }
300Gospodarka.pl

Globalne wydatki na luksus w tym roku nie spadną. Klientów jest jednak mniej

Globalne wydatki na dobra luksusowe wyniosą w 2024 roku niemal 1,5 biliona euro, co oznacza poziom podobny do poprzedniego roku. Jednak ekskluzywne towary kupuje coraz mniej osób. Wszystko przez rosnące ceny, utrzymującą się niepewność ekonomiczną oraz malejące zainteresowanie luksusem wśród najmłodszych konsumentów, wynika z najnowszego raportu firmy doradztwa strategicznego Bain&Company, przygotowanego we współpracy z włoskim stowarzyszeniem Altagamma.

Rynek osobistych dóbr luksusowych, takich jak droga biżuteria, zegarki, czy produkty topowych marek modowych, nieznacznie zwalnia, bo konsumenci, borykający się z niepewnością gospodarczą i rosnącymi cenami, ograniczają swoje wydatki. Firma Bain&Company przewiduje, że ta cześć branży odnotuje pierwsze – z wyjątkiem okresu pandemii – spowolnienie od czasów globalnego kryzysu finansowego, z przewidywanym spadkiem o 2 proc. rok do roku.

Dodatkowo widoczny w pokoleniu Z spadek zainteresowania markami luksusowymi przyczynił się do globalnego zmniejszenia bazy klientów o około 50 milionów osób w ciągu ostatnich dwóch lat.

Jednocześnie najzamożniejsi konsumenci wciąż zwiększają swoje wydatki, chociaż stopniowo maleje postrzegane przez nich poczucie wyjątkowości gwarantowane przez marki luksusowe.

– To sygnał dla marek, że nadszedł czas, aby dostosować swoją ofertę. Aby przyciągnąć z powrotem konsumentów, szczególnie młodszych, marki muszą być kreatywne i poszerzać zakres tematów, które podejmują w komunikacji. Ważne jest również, by nie zapominały o swoich lojalnych klientach, stale ich zaskakując i zachwycając, jednocześnie odkrywając na nowo indywidualne interakcje z klientem. Z perspektywy wszystkich konsumentów, kluczowe będzie wzmocnienie personalizacji oferty, a technologia będzie konieczna, żeby zrobić to na dużą skalę – mówi Katarzyna Wal, młodsza partnerka Bain&Company, cytowana w komunikacie do badania.

Luksusowe doznania i „małe przyjemności”

Jak wynika z raportu, obecnie dużą popularnością cieszą się luksusowe doznania, ponieważ konsumenci coraz chętniej inwestują w podróże i wydarzenia towarzyskie, stawiając własne przeżycia i dobre samopoczucie ponad materialnymi produktami. Jednocześnie rośnie popyt na jachty, samochody czy odrzutowce, które przyciągają zamożnych klientów.

Również produkty kosmetyczne, szczególnie perfumy, wciąż uzyskują dobre wyniki, ponieważ konsumenci chętniej sięgają po „małe przyjemności”. Równie szybko rozwijającym się rynkiem jest branża optyczna, która przyciąga klientów dzięki rosnącej kreatywności oraz wysokiej klasy specjalistycznym markom okularów.

Mocną pozycję utrzymuje też biżuteria, szczególnie ta najwyższej jakości. Na jej dobre wyniki wpływa rynek amerykański.

Z kolei segment zegarków, wyrobów skórzanych i obuwia doświadcza spowolnienia, ponieważ konsumenci ograniczają swoje zakupy i stają się bardziej wybredni. Mimo to, rośnie zainteresowanie tańszymi produktami, takimi jak małe akcesoria skórzane, które przyciągają uwagę pokolenia Z. Konsumenci szukają okazji, dlatego coraz popularniejsze stają się produkty z tzw. drugiej ręki, w szczególności biżuteria, odzież czy wyroby skórzane o dużej wartości historycznej.

Ma być lepiej

Eksperci Bain & Company prognozują, że w 2025 roku sytuacja na rynku dóbr luksusowych nieznacznie się poprawi, choć w dużej mierze będzie to zależało od makroekonomicznych warunków w kluczowych regionach. Z kolei do 2030 roku rynek ma wkroczyć na długoterminową, pozytywną ścieżkę, z rosnącą liczbą konsumentów.

– Aby utrzymać dalszy wzrost, marki będą musiały przemyśleć swoje podejście, aby w kreatywny sposób połączyć to, co sprawdzało się w przeszłości z nowymi trendami. Niezbędny jest powrót do fundamentalnych wyróżników tego sektora: kunsztu, kreatywności i wyjątkowości marki czy spersonalizowanych, kulturowo rezonujących relacjach z klientami. Ponadto marki muszą zacząć wykorzystywać nowoczesne technologie, w tym sztuczną inteligencję, aby móc oferować unikalne doświadczenia, które odpowiedzą na potrzeby współczesnych klientów – podsumowuje Katarzyna Wal, cytowana w komunikacie do badania.

Polecamy też: