Do Programu Polska Bezgotówkowa do końca 2023 roku dołączyło blisko 460 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 610 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych, wynika z danych Fundacji Polska Bezgotówkowa. W 2023 roku blisko 65 proc. transakcji w punktach sprzedaży było dokonanych bezgotówkowo.
Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie od początku trwania programu zrealizowano blisko 1,8 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 110 mld zł, podano.
– Wśród mikroprzedsiębiorców największy przyrost liczbowy i procentowy urządzeń odnotowano w branży kosmetycznej (wzrost o 13,3 proc.), a najwyższy wzrost transakcyjny rok do roku (wzrost o 31,9 proc.) osiągnęły branże związane z ochroną zdrowia. Pod względem wzrostu liczby transakcji w ostatnim roku wyróżniły się: branża edukacyjna (wzrost o 28,3 proc.) oraz usługowa (wzrost o 25,4 proc.) – czytamy w komunikacie.
Czytaj także: Rewolucja w płatnościach. Większość Polaków kupuje bezgotówkowo
Wysoką dynamiką w ubiegłym roku cechował się również sektor publiczny – liczba transakcji przekroczyła 8 mln, natomiast ich wartość osiągnęła 1,3 mld zł. Obrót na terminalach zainstalowanych w sektorze publicznym wzrósł w porównaniu do 2022 roku o 28,5 proc.
– W ciągu ostatnich lat obserwujemy rosnące zainteresowanie płatnościami bezgotówkowymi wśród konsumentów, a w konsekwencji – również wśród przedsiębiorców. Zmiana naszych przyzwyczajeń następuje stopniowo dzięki rozwojowi technologii i zmianie preferencji zakupowych. W 2023 roku już blisko 65 proc. transakcji w punktach sprzedaży było dokonanych bezgotówkowo, co oznacza, że dokonaliśmy kolejnego skoku w dziedzinie płatności, stając się w tym obszarze jednym z najbardziej zaawansowanych krajów w Europie – powiedziała prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa Joanna Erdman, cytowana w materiale.
Coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców cieszą się nowoczesne rozwiązania mobilnych terminali w telefonie. Do końca 2023 roku ponad 6 tys. przedsiębiorców skorzystało z tego rozwiązania w ramach programu, co daje 63 proc. wzrostu w porównaniu do 2022 roku, wskazano także.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Fundacja Polska Bezgotówkowa zajmuje się upowszechnieniem i promocją obrotu bezgotówkowego w Polsce wśród małych, średnich i mikroprzedsiębiorstw, jednostek samorządu terytorialnego i związków wyznaniowych, a także podnoszeniem wiedzy obywateli na temat mechanizmów obrotu bezgotówkowego, jego bezpieczeństwa i zasad ekonomii.