{"vars":{{"pageTitle":"Graniczny podatek węglowy w Polsce? Rząd zapowiada specjalne przepisy","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["cbam","najnowsze","podatek-weglowy","rada-ministrow","zarzadzanie-emisjami-gazow-cieplarnianych"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"30 kwietnia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"30","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":707157}} }
300Gospodarka.pl

Graniczny podatek węglowy w Polsce? Rząd zapowiada specjalne przepisy

Rząd planuje przyjęcie w III kwartale projektu, przygotowującego warunki do wdrożenia unijnego podatku węglowego, tzw. CBAM, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Chodzi o zmianę ustawy o zarządzaniu emisjami gazów cieplarnianych oraz handlu uprawnieniami do nich.

Aktem prawnym, którego stosowaniu służy projekt ustawy jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z 10 maja 2023 r. Dokument ustanawia mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2.

Rozporządzenie CBAM ustanawia tzw. graniczny podatek węglowy. Będzie miał on zastosowanie do importu określonych towarów przywożonych na obszar celny Unii Europejskiej. Przede wszystkim dotyczy to: sektorów cementu, energii elektrycznej, nawozów, żeliwa i stali, aluminium oraz wodoru.

Ponadto projektowana regulacja ma zapewnić stosowanie przepisów prawa Unii Europejskiej w zakresie odnoszącym się do okresu przejściowego funkcjonowania mechanizmu CBAM.

Wykonanie przedmiotowych przepisów dotyczących okresu przejściowego mechanizmu CBAM wymaga w pierwszej kolejności ustanowienia właściwego organu krajowego. Zgodnie z przepisami rozporządzenia CBAM, każde państwo członkowskie jest zobligowane do wyznaczenia właściwego organu do wypełniania funkcji i obowiązków wynikających z jego przepisów – czytamy w wykazie.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Drugim celem ustawy jest utworzenie stabilnego zaplecza kadrowego i analitycznego, które będzie wspomagało proces podejmowania decyzji oraz przyczyni się do rozwoju istniejących narzędzi badawczych, podano także.

Projekt ustawy powierza rolę właściwego organu w okresie przejściowym (do roku 2026) Krajowemu ośrodkowi bilansowania i zarządzania emisjami. Dostęp do rejestru przejściowego CBAM będzie udzielany przez organy Krajowej Administracji Skarbowej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych.

Projektowana ustawa przyznaje Krajowemu ośrodkowi kompetencje do wydawania decyzji administracyjnych oraz przewiduje, że organem wyższego stopnia w stosunku do Krajowego ośrodka będzie minister właściwy do spraw klimatu.

Z uwagi na formę prawną Krajowego ośrodka przewiduje się przyjęcie przez Skarb Państwa odpowiedzialności finansowej na potrzeby ewentualnych odszkodowań wynikających z naruszenia prawa przy wydawaniu decyzji administracyjnych.

Projekt zakłada także wsparcie Krajowego ośrodka w rozwijaniu działalności Centrum Analiz Klimatyczno – Energetycznych w ramach którego rozbudowywany będzie warsztat analityczny, podkreślono.

Polecamy: