Holenderskie miasto Utrecht zostało uznane za najbardziej przyjazne rowerom miasto na świecie. Jak w rankingu rowerowym wypadły polskie miasta?
Firma ubezpieczeniowa Luko przeanalizowała 90 miast na całym świecie, aby określić te najbardziej przyjazne rowerzystom. Wyniki zaprezentowano w Global Bicycle Cities Index 2022.
Czytaj także: Nie tylko po pracy, nie tylko w weekendy. Rower to środek transportu dla coraz większej grupy Polaków
Miasta oceniano w sześciu kategoriach. Brano pod uwagę pogodę, wykorzystanie rowerów, poziom bezpieczeństwa i przestępczości, infrastrukturę oraz bike sharing. Ostateczne wyniki prezentowane są w skali od 0 do 100, gdzie im wyższy wynik, tym lepsze miasto.
Europa Zachodnia przyjazna rowerzystom
Wnioski? Miasta europejskie biją na głowę pozostałe. Za najbardziej przyjazne rowerzystom uznano holenderskie miasto Utrecht.
W pierwszej dziesiątce poza Utrechtem znalazło się również osiem innych, europejskich miast. Poczynając od podium, były to Münster (Niemcy), a dalej belgijska Antwerpia, minimalnie wyprzedzając czwartą w rankingu Kopenhagę. Poza podium, acz w pierwszej dziesiątce, znalazło się kolejne holenderskie miasto, Amsterdam.
W ścisłej czołówce jedynym miastem spoza Europy było chińskie Hangzhou.
Jak w rankingu wypada Polska? Na 100 wytypowanych miast najwyżej w indeksie znalazła się stolica. Warszawa zajęła 59. miejsce – dalej nawet niż miasta amerykańskie, które nie słyną raczej z promowania jazdy rowerem. Drugim polskim miastem obecnym w rankingu okazał się Kraków, zajmując 68. miejsce.
Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce nie znalazło się żadne amerykańskie miasto – najwyżej sklasyfikowanym było San Francisco, zajmując 39. miejsce. W pierwszej pięćdziesiątce pojawiły się jednak Portland i Seattle (odpowiednio na 41. i 50. miejscu).
– Amerykańskie metropolie nie są znane z tego, że są tak przyjazne dla rowerzystów, jak wiele ich europejskich odpowiedników, gdzie codzienny transport rowerowy jest bardziej zakorzeniony w kulturze – czytamy.
Na rowerze coraz chętniej
Tymczasem rowerem poruszamy się coraz częściej. Jak pokazał ostatni pomiar drogowy, wykonany w październiku 2022 roku, w samej Warszawie zarejestrowano o ponad 37 proc. rowerzystów więcej niż w 2021 i o ponad 58 proc. więcej niż w roku 2020. Każdej doby w stolicy z jednośladów korzysta ponad 90 tys. ludzi.
Podobnie jest w innych miastach wojewódzkich – liczba rowerzystów stale rośnie.
Według badań Głównego Urzędu Statystycznego, w 2021 roku aż 60 proc. aktywnych Polaków jeździło na rowerze. Co więcej, 79 proc. gospodarstw domowych było w posiadaniu przynajmniej jednego roweru.
Na nasze nawyki transportowe mocno wpłynęła pandemia. Rower okazał się wówczas jednym z najbardziej bezpiecznych środków transportu, dzięki któremu można było utrzymać odpowiedni dystans społeczny. Większe miasta dysponują także lepszą infrastrukturą dla rowerów.
Jak pisaliśmy w tym tekście, najdłuższą siecią ścieżek rowerowych w Polsce – wyłączając Warszawę – dysponuje Kraków. Mieszkańcy miasta mogą poruszać się w sumie po ponad 250 km ścieżek dla rowerów. Z kolei największą długość ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańca mają Suwałki – wynosi ona 1,43 m.
Więcej o rowerach piszemy tutaj:
- Miasto 15 minutowe ma poprawić jakość życia. Ale pomysł już budzi kontrowersje
- Rowery miejskie wracają do łask. Rośnie liczba wypożyczeń i przejechanych kilometrów
- Nie tylko po pracy, nie tylko w weekendy. Rower to środek transportu dla coraz większej grupy Polaków
- Polska rowerową potęgą. Jesteśmy piątym co do wielkości producentem rowerów w Europie
- Do 2026 roku Paryż chce być całkowicie przyjazny rowerom. Likwiduje większość miejsc parkingowych na ulicach
- Ścieżki rowerowe w polskich miastach. Gdzie najdłużej pojeździmy na rowerze? [RANKING]