{"vars":{{"pageTitle":"Holandia światowym rajem dla rowerzystów. A co z Polską?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","wykres-dnia"],"pageAttributes":["holandia","main","miasta","najnowsze","polska","ranking","rower","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"19 marca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":509681}} }
300Gospodarka.pl

Holandia światowym rajem dla rowerzystów. A co z Polską?

Holenderskie miasto Utrecht zostało uznane za najbardziej przyjazne rowerom miasto na świecie. Jak w rankingu rowerowym wypadły polskie miasta?

Firma ubezpieczeniowa Luko przeanalizowała 90 miast na całym świecie, aby określić te najbardziej przyjazne rowerzystom. Wyniki zaprezentowano w Global Bicycle Cities Index 2022.


Czytaj także: Nie tylko po pracy, nie tylko w weekendy. Rower to środek transportu dla coraz większej grupy Polaków


Miasta oceniano w sześciu kategoriach. Brano pod uwagę pogodę, wykorzystanie rowerów, poziom bezpieczeństwa i przestępczości, infrastrukturę oraz bike sharing. Ostateczne wyniki prezentowane są w skali od 0 do 100, gdzie im wyższy wynik, tym lepsze miasto.

Europa Zachodnia przyjazna rowerzystom

Wnioski? Miasta europejskie biją na głowę pozostałe. Za najbardziej przyjazne rowerzystom uznano holenderskie miasto Utrecht.

W pierwszej dziesiątce poza Utrechtem znalazło się również osiem innych, europejskich miast. Poczynając od podium, były to Münster (Niemcy), a dalej belgijska Antwerpia, minimalnie wyprzedzając czwartą w rankingu Kopenhagę. Poza podium, acz w pierwszej dziesiątce, znalazło się kolejne holenderskie miasto, Amsterdam.

W ścisłej czołówce jedynym miastem spoza Europy było chińskie Hangzhou.

Jak w rankingu wypada Polska? Na 100 wytypowanych miast najwyżej w indeksie znalazła się stolica. Warszawa zajęła 59. miejsce – dalej nawet niż miasta amerykańskie, które nie słyną raczej z promowania jazdy rowerem. Drugim polskim miastem obecnym w rankingu okazał się Kraków, zajmując 68. miejsce.

Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce nie znalazło się żadne amerykańskie miasto – najwyżej sklasyfikowanym było San Francisco, zajmując 39. miejsce. W pierwszej pięćdziesiątce pojawiły się jednak Portland i Seattle (odpowiednio na 41. i 50. miejscu).

Amerykańskie metropolie nie są znane z tego, że są tak przyjazne dla rowerzystów, jak wiele ich europejskich odpowiedników, gdzie codzienny transport rowerowy jest bardziej zakorzeniony w kulturze – czytamy.

Na rowerze coraz chętniej

Tymczasem rowerem poruszamy się coraz częściej. Jak pokazał ostatni pomiar drogowy, wykonany w październiku 2022 roku, w samej Warszawie zarejestrowano o ponad 37 proc. rowerzystów więcej niż w 2021 i o ponad 58 proc. więcej niż w roku 2020. Każdej doby w stolicy z jednośladów korzysta ponad 90 tys. ludzi.

Podobnie jest w innych miastach wojewódzkich – liczba rowerzystów stale rośnie.

Według badań Głównego Urzędu Statystycznego, w 2021 roku aż 60 proc. aktywnych Polaków jeździło na rowerze. Co więcej, 79 proc. gospodarstw domowych było w posiadaniu przynajmniej jednego roweru.

Na nasze nawyki transportowe mocno wpłynęła pandemia. Rower okazał się wówczas jednym z najbardziej bezpiecznych środków transportu, dzięki któremu można było utrzymać odpowiedni dystans społeczny. Większe miasta dysponują także lepszą infrastrukturą dla rowerów.

Jak pisaliśmy w tym tekście, najdłuższą siecią ścieżek rowerowych w Polsce – wyłączając Warszawę – dysponuje Kraków. Mieszkańcy miasta mogą poruszać się w sumie po ponad 250 km ścieżek dla rowerów. Z kolei największą długość ścieżek rowerowych w przeliczeniu na mieszkańca mają Suwałki – wynosi ona 1,43 m.

Więcej o rowerach piszemy tutaj: