{"vars":{{"pageTitle":"Horała: Master plan dla Centralnego Portu Komunikacyjnego jest „na ukończeniu”","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","infrastruktura","lotnictwo","marcin-horala","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"1 czerwca 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"01","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":311534}} }
300Gospodarka.pl

Horała: Master plan dla Centralnego Portu Komunikacyjnego jest „na ukończeniu”

Master plan planowanej inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego jest już „na ukończeniu”, poinformował wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Master plan, czyli takie studium wykonalności połączone z planem generalnym lotniska w myśl prawa lotniczego, jest na ukończeniu – powiedział Horała w radiowej Trójce.

Wiceminister przypomniał, że przygotowane zostało już strategiczne studium lokalizacyjne oraz strategiczna ocena oddziaływania na środowisko.

Mamy strategiczne studium lokalizacyjne, czyli studium korytarzowe nowego systemu transportowego, w którym sercem jest węzeł i lotnisko CPK wykonane, strategiczna ocena oddziaływania na środowisko wykonana, inwentaryzacje środowiskowe – podkreślił.

W październiku ub.r. spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała z firmą Arup Polska umowę na wykonanie master planu dla inwestycji. Arup Polska – część globalnego biura projektowego Arup – został wybrany na wykonawcę master planu przez komisję przetargową CPK. Kontrakt wart jest ok. 6,5 mln euro netto w zakresie obejmującym prace podstawowe.

Master plan to opracowanie, które ma być dla CPK źródłem szczegółowych danych dotyczących m.in. prognoz ruchu lotniczego, etapowania inwestycji, zwymiarowania elementów infrastruktury i specjalistycznej dokumentacji przedprojektowej. Master plan ma uwzględniać również integrację lotniska z infrastrukturą kolejową i drogową oraz zagadnienia zarządzania przestrzenią powietrzną będące w gestii Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Centralny Port Komunikacyjny to nowy system transportowy Polski, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 15 min. od Warszawy planowana jest budowa Portu Lotniczego Solidarność, który w ramach pierwszego etapu byłby w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego oraz 1,8 tys. km nowych torów na terenie całego kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Inwestycja powinna umożliwić stworzenie do 2040 r. ok. 290 tys. nowych miejsc pracy i przynieść polskiej gospodarce ok. 985 mld zł dodatkowej produkcji globalnej. W rejonie CPK ma powstać tzw. Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

CPK – dla Polaków czy przeciw Polakom? 5 głównych zarzutów ekspertów wobec projektu megalotniska