{"vars":{{"pageTitle":"Ile jest w Polsce ładowarek do aut elektrycznych?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["elektromobilnosc","infrastruktura-do-ladowania","motoryzacja","paliwa-alternatywne","samochod-elektryczny","samochody-elektryczne","stacje-ladowania"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"21 września 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"21","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":192401}} }
300Gospodarka.pl

Ile jest w Polsce ładowarek do aut elektrycznych?

W Polsce do 2025 roku będzie funkcjonować około 43 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania aut elektrycznych oraz od 90 do 115 tys. niepublicznych – szacuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Pod koniec sierpnia kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce mieli do dyspozycji 1621 ogólnodostępnych stacji ładowania (3 178 punktów). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC). Polska nadal posiada jeden z największych udziałów stacji DC w Europie. Pozostałe 69 proc. to wolne ładowarki prądu przemiennego. O 86 proc. wzrósł odsetek ładowarek dostępnych odpłatnie.

“Podobnie, odnotowano wzrost udziału stacji funkcjonujących w ramach sieci 10 wiodących operatorów. Wynosi on już 57 proc. Liderem na krajowym rynku pozostaje GreenWay Polska z 18,5 proc. udziałem. W pierwszej dziesiątce znajdują się również PKN Orlen, Tauron, Revnet, EV+, PGE, innogy, GO+EAuto oraz Energa” – powiedział Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA.

Ładowarki głównie w większych miastach

Ponad połowa (54 proc.) wszystkich ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce funkcjonuje w miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców.

Ranking miast z największą liczbą ładowarek otwiera Warszawa. Kolejne pozycje zajmują: Katowice, Kraków, Poznań, i Gdańsk. W podziale na województwa, najwięcej ogólnodostępnych stacji zlokalizowanych jest na terenie województwa mazowieckiego, śląskiego, dolnośląskiego, małopolskiego i pomorskiego.

32 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce znajduje się na publicznych parkingach, 23 proc. w obrębie galerii handlowych, 17,5 proc. na terenach hoteli, a 12 proc. na stacjach paliw.

Zdecydowana większość (92 proc.) stacji ładowania w Polsce otwarta jest 24 godziny na dobę.

Prognozy na przyszłość

Autorzy raportu PSPA „Polish EV Outlook 2021” szacują, że do 2025 roku można spodziewać się dynamicznego rozwoju infrastruktury w Polsce. Może powstać prawie 43 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów elektrycznych. W zakresie infrastruktury prywatnej i półprywatnej, PSPA szacuje polski potencjał nawet na 115 tys. punktów.

Na tempo wzrostu liczby ładowarek wpłyną np. możliwe wdrożenie dotacji do budowy ogólnodostępnych i niepublicznych punktów ładowania przewidzianych w najnowszym projekcie rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska czy najważniejsze trendy rynkowe w zakresie zeroemisyjnego transportu.

“Kluczowym czynnikiem rynkowym wspierającym rozbudowę infrastruktury ładowania w Polsce będzie zmiana struktury nabywców samochodów z napędem elektrycznym. Wraz ze wzrostem liczby kierowców nieposiadających dostępu do prywatnych ładowarek będzie wzrastał popyt na usługi ładowania na stacjach ogólnodostępnych” – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).

Na tempo wzrostu wpłyną także planowane zmiany legislacyjne w obszarze Ustawy o elektromobilności. Według autorów przyniesie ona “pozytywne skutki w postaci przepisów mających na celu m.in. skrócenie – wciąż najdłuższych w Europie – procedur przyłączeniowych, czy też zoptymalizowanie relacji pomiędzy operatorem ogólnodostępnej stacji ładowania a dostawcą usługi ładowania”.

Szczegółowe wyniki raportu Polish EV Outlook 2021 zostaną zaprezentowane podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021, który odbędzie się 6-8 października w kompleksie EC1 w Łodzi.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.

Jak „Fit for 55” zmieni transport w Europie? Nowe auta spalinowe znikną po 2035, zastąpi je wodór i elektryki