{"vars":{{"pageTitle":"Inflacja hamuje, ale ceny rosną. Tyle płaciliśmy za zakupy w październiku","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ceny","ceny-produktow-i-uslug","koszyk","koszyk-zakupowy","najnowsze","zakupy","zakupy-spozywcze"],"pagePostAuthor":"Magdalena Borodziewicz","pagePostDate":"24 listopada 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":631990}} }
300Gospodarka.pl

Inflacja hamuje, ale ceny rosną. Tyle płaciliśmy za zakupy w październiku

Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła do 283,27 zł w październiku 2023 r. względem ubiegłego roku. Ta sama cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła natomiast o 1,78 zł w ujęciu miesięcznym.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w październiku br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła (o 1,78 zł) i wyniosła 283,27 zł. To wzrost o 7,47 proc. rok do roku. Wzrosty cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż we wrześniu br.


Czytaj także: Internetowy handel w Polsce wciąż kwitnie. Ale co drugi Polak nie finalizuje zakupów online


Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (6,39 proc.) a największy wzrost w sklepach Biedronka (9,76 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Makro Cash & Carry, w którym średnia cena koszyka w październiku 2023 r. była wyższa aż o 44,84 zł niż przed rokiem, tj. o 17,29 proc.

Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Lidl (12,53 proc.), Biedronka (6,39 proc.) i Auchan (5,25 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 7,47 proc. z 263,58 zł w październiku 2022 r. do 283,27 zł w październiku 2023 r., podano.

Rozpiętość cen

Z dużą uwagą obserwujemy, jak sieci handlowe zaostrzają walkę o uwagę klientów. Coraz niższa inflacja to tylko spadek tempa wzrostu cen, ale i tak w sklepach konsumenci wydają coraz więcej. Dlatego zwiększa się liczba przygotowywanych promocji, zaczynają przybierać one coraz bardziej różnorodne formy, a klienci zauważyli, że rachunki za te same zakupy zrobione w połowie lub pod koniec miesiąca mogą się znacznie różnić. Nasi eksperci zidentyfikowali promocje dochodzące nawet do 50 proc. Stąd w najnowszym badaniu cen za październik zdecydowaliśmy się zebrać dane dwukrotnie, by zaprezentować jak najbardziej wiarygodny obraz tego, co dzieje się w sieciach handlowych – powiedział dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Zbigniew Sierocki, cytowany w komunikacie.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, moglibyśmy zapłacić 147 zł (mniej o 47,14 zł niż we wrześniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 352,24 zł (więcej o 7,25 zł niż we wrześniu br.).


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w październiku 2023 r. wyniosła 205,24 zł i jest ona o 54,39 zł wyższa niż we wrześniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w październiku 2023 r. była niższa o 28,02 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku 2023 r. droższy o 5,11 proc. niż w 2022 r.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach – 264,21 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery – 356,99 zł. W październiku 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 1,92 zł więcej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (283,27 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną, wskazano również.

Jakie produkty podrożały?

Zestawienie cen kategorii produktowych określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w październiku 2023 r. względem 2022 r. podrożało 7 na 10 analizowanych kategorii produktów: produkty sypkie, dodatki, chemia domowa i kosmetyki, słodycze, napoje, używki i piwo oraz mrożonki. Tym razem w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (22,48 proc.), nabiał (4,01 proc.), mięso, wędliny i ryby (0,23 proc.). W największym stopniu zdrożały artykuły sypkie. W październiku br. wzrost ten wyniósł 20,72 proc. wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika ponadto, że dodatki podrożały o 18,45 proc., chemia domowa i kosmetyki o 12,4 proc. i słodycze o 11,97 proc. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii: mięso, wędliny i ryby (w październiku 2023 r. taniej o 0,23 proc.) – czytamy w materiale.

ASM Sales Force Agency przeprowadza badanie i porównanie cen koszyka w cyklach comiesięcznych.

Czytaj także: