{"vars":{{"pageTitle":"Intermarche i Auchan pod lupą UOKiK. Zarzut? Nieuczciwe traktowanie dostawców","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["auchan","konkurencja","najnowsze","ochrona-konkurencji","przedsiebiorczosc","uokik","urzad-ochrony-konkurencji-i-konsumentow"],"pagePostAuthor":"Magdalena Borodziewicz","pagePostDate":"8 lutego 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":481464}} }
300Gospodarka.pl

Intermarche i Auchan pod lupą UOKiK. Urząd zarzuca im nieuczciwe traktowanie dostawców

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zarzucił Auchan Polska i SCA PR Polska (Intermarche) nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej wobec dostawców rolno-spożywczych.

Jak dodano, zarzuty wobec Intermarche dotyczą ustalania warunków współpracy w trakcie jej trwania oraz uzyskiwania rabatów, pomimo niespełnienia warunków, od których pierwotnie uzależniono ich udzielenie. Zarzuty wobec Auchan dotyczą nieuzasadnionego pobierania opłat od kontrahentów – podano.

Zarzuty wobec Intermarche

Mali dostawcy są często uzależnieni od sprzedaży produktów do dużych sieci handlowych. Zwykle jednak nie mają realnej możliwości negocjowania warunków współpracy. A przewaga ekonomiczna bywa wykorzystywana przez silniejszą stronę, zwraca uwagę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Według UOKiK firma SCA PR Polska, właściciel sieci Intermarche, zawierała umowy na kolejny rok z opóźnieniem. Z tego powodu dostawcy przez jakiś czas nie wiedzieli, na jakich warunkach zostanie wstecznie rozliczona sprzedaż. Dodatkowo zdarzały się sytuacje obciążania dostawców rabatami, które wcześniej nie były uwzględnione w umowie. Ponadto Intermarche pozbawiało kontrahentów części dochodów, uzyskując rabat retrospektywny pomimo niespełnienia warunków umowy.

Jak informuje Tomasz Chróstny w jednym z raportów, niedozwolone jest uzyskiwanie rabatów retrospektywnych, pomimo niespełnienia wcześniej określonych warunków. Nie wolno także ustalać zasad rabatowania z mocą wsteczną dopiero po pewnym czasie od trwania współpracy.

Obie praktyki nie pozwalają dostawcom na planowanie prowadzonej działalności gospodarczej i zarządzanie rentownością. Poważnie też zaburzają relacje handlowe, które powinny opierać się na uczciwości, transparentności i partnerstwie – mówi Tomasz Chróstny.

Zarzuty wobec Auchan

Auchan Polska oskarżono o obciążanie kontrahentów kosztami transportu towarów z magazynów do poszczególnych marketów. W ten sposób przedsiębiorstwo przerzucało koszty własnej działalności na dostawców. Co więcej, niektórzy dostawcy byli zwolnieni z tych opłat, co może być dowodem nierównego traktowania partnerów.

W drugim raporcie Prezes UOKiK wspomina, że niedopuszczalne jest narzucanie dostawcom opłat za transport produktów z magazynu centralnego do poszczególnych sklepów. Taki model logistyki centralnej jest elementem działalności wyłącznie sieci handlowej.

Pobieranie od dostawców opłat jest uzasadnione jedynie wówczas, gdy usługi wykonywane przez sieć mają dla kontrahentów realną wartość. W innych sytuacjach jest to sposób na przerzucanie własnych kosztów logistycznych na partnera handlowego i stanowi niezgodne z prawem nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej – komentuje Tomasz Chróstny.

Jak podaje UOKiK, jeśli zarzuty wobec Auchan i Intermarche się potwierdzą, właścicielom sieci handlowych grozi kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu.

Polecamy: