Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zarzucił Auchan Polska i SCA PR Polska (Intermarche) nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej wobec dostawców rolno-spożywczych.
Jak dodano, zarzuty wobec Intermarche dotyczą ustalania warunków współpracy w trakcie jej trwania oraz uzyskiwania rabatów, pomimo niespełnienia warunków, od których pierwotnie uzależniono ich udzielenie. Zarzuty wobec Auchan dotyczą nieuzasadnionego pobierania opłat od kontrahentów – podano.
Zarzuty wobec Intermarche
Mali dostawcy są często uzależnieni od sprzedaży produktów do dużych sieci handlowych. Zwykle jednak nie mają realnej możliwości negocjowania warunków współpracy. A przewaga ekonomiczna bywa wykorzystywana przez silniejszą stronę, zwraca uwagę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Według UOKiK firma SCA PR Polska, właściciel sieci Intermarche, zawierała umowy na kolejny rok z opóźnieniem. Z tego powodu dostawcy przez jakiś czas nie wiedzieli, na jakich warunkach zostanie wstecznie rozliczona sprzedaż. Dodatkowo zdarzały się sytuacje obciążania dostawców rabatami, które wcześniej nie były uwzględnione w umowie. Ponadto Intermarche pozbawiało kontrahentów części dochodów, uzyskując rabat retrospektywny pomimo niespełnienia warunków umowy.
Jak informuje Tomasz Chróstny w jednym z raportów, niedozwolone jest uzyskiwanie rabatów retrospektywnych, pomimo niespełnienia wcześniej określonych warunków. Nie wolno także ustalać zasad rabatowania z mocą wsteczną dopiero po pewnym czasie od trwania współpracy.
– Obie praktyki nie pozwalają dostawcom na planowanie prowadzonej działalności gospodarczej i zarządzanie rentownością. Poważnie też zaburzają relacje handlowe, które powinny opierać się na uczciwości, transparentności i partnerstwie – mówi Tomasz Chróstny.
Zarzuty wobec Auchan
Auchan Polska oskarżono o obciążanie kontrahentów kosztami transportu towarów z magazynów do poszczególnych marketów. W ten sposób przedsiębiorstwo przerzucało koszty własnej działalności na dostawców. Co więcej, niektórzy dostawcy byli zwolnieni z tych opłat, co może być dowodem nierównego traktowania partnerów.
W drugim raporcie Prezes UOKiK wspomina, że niedopuszczalne jest narzucanie dostawcom opłat za transport produktów z magazynu centralnego do poszczególnych sklepów. Taki model logistyki centralnej jest elementem działalności wyłącznie sieci handlowej.
– Pobieranie od dostawców opłat jest uzasadnione jedynie wówczas, gdy usługi wykonywane przez sieć mają dla kontrahentów realną wartość. W innych sytuacjach jest to sposób na przerzucanie własnych kosztów logistycznych na partnera handlowego i stanowi niezgodne z prawem nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej – komentuje Tomasz Chróstny.
Jak podaje UOKiK, jeśli zarzuty wobec Auchan i Intermarche się potwierdzą, właścicielom sieci handlowych grozi kara w wysokości do 3 proc. rocznego obrotu.