{"vars":{{"pageTitle":"KE: 18 państw członkowskich nie wdrożyło przepisów wobec zawodów regulowanych. Wśród nich Polska","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["ke","komisja-europejska","zawody-regulowane"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"2 grudnia 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"02","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":226252}} }
300Gospodarka.pl

KE: 18 państw członkowskich nie wdrożyło przepisów wobec zawodów regulowanych. Wśród nich Polska

Komisja podejmuje dziś kroki prawne przeciwko 18 państwom członkowskim, które nie dokonały należytego wdrożenia unijnych przepisów dotyczących oceny proporcjonalności nowych regulacji odnoszących się do zawodów regulowanych.

Brak właściwego wdrożenia przepisów UE, do którego dopuściło się 18 państw członkowskich, może w ostatecznym rozrachunku szkodzić konsumentom poprzez zawyżone ceny, utrudniać rozwój innowacyjnych usług lub nawet prowadzić do ograniczonego dostępu do ważnych usług.

Kwestie te są istotne dla wielu Europejczyków: około 50 mln osób, czyli 22 proc. pracowników w UE, wykonuje zawód, do którego dostęp jest uzależniony od posiadania określonych kwalifikacji lub do którego wykonywania potrzebny jest określony chroniony prawem tytuł (np. zawody farmaceuty lub prawnika).

Często obowiązują również szczególne wymogi dotyczące wykonywania zawodu, jak np. ograniczenia pod względem osób, które mogą posiadać udziały w danych przedsiębiorstwach, lub pod względem możliwości reklamowania danych usług.

Zapewnienie, by takie przepisy były uzasadnione i proporcjonalne, przynosi konkretne korzyści obywatelom europejskim – zarówno samym specjalistom, jak i konsumentom.

Brak prawidłowych przepisów

KE stwierdziła, że niektóre państwa członkowskie nie wdrożyły prawidłowo szeregu wymogów, w związku z czym w praktyce dyrektywa może okazać się nieskuteczna. Podjęto zatem decyzję o wszczęciu postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego wobec Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czech, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Grecji, Węgier, Litwy, Holandii, Polski, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Szwecji.

Główne problemy wskazane przez Komisję to m.in. niedostateczne uwzględnienie wszystkich rodzajów regulacji czy brak zapewnienia niezbędnych gwarancji proceduralnych.

Wszystkie państwa członkowskie, których to dotyczy, mają dwa miesiące na ustosunkowanie się do zastrzeżeń przedstawionych przez Komisję. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu do nich uzasadnionej opinii.

Kontekst

Dyrektywę w sprawie analizy proporcjonalności przyjęto 28 czerwca 2018 r. jako jedną z czterech inicjatyw, przedstawionych w ramach pakietu dotyczącego usług z 2017 r. Termin wdrożenia tej dyrektywy przez państwa członkowskie minął 30 lipca 2020 r.

Dyrektywa ta ma zapobiec zbędnym barierom w dostępie specjalistów do regulowanej działalności oraz w prowadzeniu przez nich takiej działalności, poprzez nałożenie na państwa członkowskie obowiązku oceny proporcjonalności wszelkich nowych regulacji dotyczących zawodów na podstawie wspólnego zbioru kryteriów przed przyjęciem danych regulacji.

Ponadto dyrektywa przyczynia się do przejrzystości procesu stanowienia przepisów, zobowiązując do publicznego ujawniania tych ocen za pośrednictwem bazy danych dotyczącej zawodów regulowanych.

W dyrektywie nałożono na państwa członkowskie wymóg odpowiedniego informowania i zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron w trakcie procesu oceny proporcjonalności.