{"vars":{{"pageTitle":"Klient pilnie poszukiwany. Budowlanka boi się, że zabraknie nowych zleceń","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["branza-budowlana","materialy-budowlane","najnowsze","sektor-budowlany","siemens-financial-services"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"17 sierpnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"17","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":601905}} }
300Gospodarka.pl

Klient pilnie poszukiwany. Budowlanka boi się, że zabraknie nowych zleceń

Branża budowlana będzie miała problemy ze znalezieniem klientów. Wskazuje tak 42 proc. przedsiębiorców z tego sektora, pytanych o wyzwania, z którymi będą musieli się mierzyć w najbliższym czasie.

Znalezienie nowych klientów, udźwignięcie kosztów i wywiązanie się z obsługiwanych już zleceń – to największe wyzwania, jakie stoją dziś przed firmami budowlanymi. Uważają tak sami przedsiębiorcy z branży, których przepytali eksperci Siemens Financial Services.

Właśnie na te problemy firmy najczęściej wskazywały w ankiecie. Aż 42 proc. wskazań padło na rozbudowę bazy klientów, na kłopoty z obsługą aktualnych kosztów firmy było 41 proc. wskazań.

Co trzecia firma z branży budowlanej (33 proc.) wymienia wywiązanie się z aktualnych zleceń. Co czwarty ankietowany (24 proc.) podkreśla natomiast, że wyzwaniem będą dla niego braki kadrowe – napisano w komunikacie Siemens Financial Services.

Najmniejsi boją się kosztów

Małe, średnie i duże przedsiębiorstwa budowlane będą się mierzyć z różnymi problemami.

Dla firm zatrudniających powyżej 250 osób największym wyzwaniem będzie wywiązanie się z aktualnych zleceń (60 proc. wskazań w tej grupie). Natomiast dla ankietowanych, których zespół liczy między 50 a 250 pracowników, będzie to znalezienie nowych klientów (54,3 proc.). Jeszcze inny element wymienili przedsiębiorcy zatrudniający między 10 a 50 osób – dla nich największym wyzwaniem będzie obsługa aktualnych kosztów firmy – mówi Łukasz Puławski z Siemens Financial Services w Polsce, cytowany w komunikacie.

Warto podkreślić, że mimo takiego zróżnicowania wymienione wyżej wyzwania, z jakimi branża budowlana będzie się mierzyć w nadchodzących 12 miesiącach, są związane z obecną sytuacją – m.in. mniejszą liczbą kontraktów oraz utrzymaniem bieżących, szczególnie po ostatnich perturbacjach kosztowych na rynku – mówi Łukasz Puławski.

Coraz trudniej o zysk

Według 17 proc. przedsiębiorców z budowlanki wyzwaniem będzie także wygenerowanie marży, czyli wypracowanie zadowalającego zysku ze sprzedaży swoich usług. Tak wskazało 28,6 proc. średnich firm, 20 proc. dużych oraz jedynie 10 proc. mniejszych przedsiębiorstw.


300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.


Jak podaje Siemens Financial Services, to głównie przez wzrosty cen materiałów budowlanych. Generowanie marży to problem, z którym zmierzą się głównie te firmy, które zdobywają zlecenia w drodze przetargu. Wykonawcy, z racji długoterminowości umowy, mają małe pole do renegocjacji warunków w razie nieprzewidzianych okoliczności.

Jak dodaje Puławski, temu mogłoby zaradzić stosowanie nowoczesnych maszyn, które zwykle spalają mniej paliw niż starsze, dzięki czemu firmy zaoszczędzą na paliwie.

– W tym kontekście warto wspomnieć również, że przedsiębiorcy coraz częściej rozważają zakup maszyn hybrydowych bądź elektrycznych. Niezależnie od powodów inwestycje w nowy sprzęt powinno się realizować, korzystając z dopasowanych rozwiązań finansowych, które pozwalają firmie zachować elastyczność finansową – mówi Puławski.

Czytaj także: