{"vars":{{"pageTitle":"Koleje z Polski i Ukrainy na nowo torują drogę do Azji. „Będziemy pracować nad nowymi szlakami”","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["koleje-ukrainskie","najnowsze","nowy-jedwabny-szlak","pkp","transport","transport-miedzynarodowy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"24 września 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":726238}} }
300Gospodarka.pl

Koleje z Polski i Ukrainy na nowo torują drogę do Azji. „Będziemy pracować nad nowymi szlakami”

Spółki z grupy PKP i Koleje Ukraińskie pracują nad rozwinięciem intermodalnego szlaku do Azji. Kolejowe połączenia na tej linii to jeden z głównych punktów podpisanego dziś memorandum.

Jestem przekonany, że ta współpraca pozwoli zwiększyć kolejowy przepływ towarów między Polską a Ukrainą oraz rozwijać korytarz handlowy z Chin przez Azję Środkową i Wschodnią. Położenie geograficzne Polski ma strategiczne znaczenie dla realizacji kolejowych przewozów euroazjatyckich. To właśnie tutaj zbiega się kilka kolejowych szlaków prowadzących z Azji do Europy, m.in. południowa, środkowa i północna trasa Nowego Jedwabnego Szlaku – powiedział Alan Beroud, prezes PKP.

We wtorek na targach InnoTrans w Berlinie polski i ukraiński przewoźnik Ukrzaliznytsia podpisali memorandum o zwiększaniu możliwości przewozów na linii Polska-Azja.

Głównym celem jest przywrócenie i rozwój intermodalnego połączenia eurazjatyckiego oraz zwiększenie efektywności kolejowych przewozów towarowych na polsko-ukraińskich przejściach granicznych, które wymagają usprawnienia przepustowości.

W 2022 r., po wybuchu wojny w Ukrainie, większość przewozów realizowanych tymi szlakami została albo zawieszona z uwagi na ich niedostępność, albo ograniczona w związku z obowiązującymi sankcjami.

Dywersyfikacja szlaków transportowych jest kluczowa w czasach skomplikowanej geopolityki. Nasze państwa przygotowują się do redefiniowania szklaków tranzytowych z Dalekiego Wschodu i po sukcesie tras do portów w Polsce będziemy pracować nad nowymi szlakami zapewniającymi stabilizację – powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, operatora infrastruktury kolejowej.

(oprac. katm)

Więcej o transporcie: