{"vars":{{"pageTitle":"Komisja Europejska zbada, czy polski rząd nielegalnie dofinansował gigantyczną fabrykę baterii do aut","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news","nowe-technologie"],"pageAttributes":["baterie-litowo-jonowe","dolny-slask","elektromobilnosc","komisja-europejska","lg-chem","main","pomoc-publiczna","przemysl"],"pagePostAuthor":"Daniel Rząsa","pagePostDate":"11 sierpnia 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"08","pagePostDateDay":"11","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":60033}} }
300Gospodarka.pl

Komisja Europejska zbada, czy polski rząd nielegalnie dofinansował gigantyczną fabrykę baterii do aut

Komisja Europejska będzie badać, czy LG Chem zgodnie z prawem dostał pomoc od polskiego rządu na rozbudowę swojej fabryki.

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające, aby ocenić, czy wsparcie publiczne w wysokości 95 mln euro udzielone przez polskie władze przedsiębiorstwu chemicznemu LG Chem na inwestycje w rozbudowę zakładu produkującego baterie do aut elektrycznych w Biskupicach Podgórnych na Dolnym Śląsku jest zgodne z przepisami UE w sprawie regionalnej pomocy państwa.

W 2017 r. LG Chem podjęło decyzję o zainwestowaniu ponad 1 mld euro w rozwój zdolności produkcyjnych w zakresie baterii litowo-jonowych oraz modułów i zestawów baterii do pojazdów elektrycznych w swoim już istniejącym zakładzie w województwie dolnośląskim w Polsce.

W 2019 r. Polska powiadomiła Komisję o planach udzielenia wsparcia publicznego na ten cel w wysokości 95 mln euro.


Czytaj też: Polska eksportuje najwięcej baterii litowo-jonowych w UE


Jak powiedziała unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager, unijne zasady pomocy państwa umożliwiają państwom członkowskim pobudzanie wzrostu gospodarczego w europejskich regionach znajdujących się w niekorzystnym położeniu.

„Musimy jednak upewnić się, że wsparcie publiczne jest rzeczywiście potrzebne do przyciągnięcia inwestycji prywatnych do danego regionu i zapobiec sytuacji, w której beneficjent pomocy zyskuje nieuczciwą przewagę nad konkurentami, na koszt podatników. Gruntownie zbadamy, czy wsparcie ze strony polskich władz było konieczne, aby nakłonić LG Chem do decyzji o rozbudowie zakładu produkującego baterie w Polsce, oraz czy wsparcie to ogranicza się do niezbędnego minimum i nie zakłóca konkurencji ani nie wpływa niekorzystnie na spójność w UE” – dodała.

Wielka fabryka na Dolnym Śląsku

Zakład został powołany do produkcji akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych. Jest to pierwszy i obecnie jedyny w pełni zintegrowany zakład w Europie, który produkuje wszystkie komponenty akumulatorów, od elektrod po ogniwa, moduły i pakiety końcowe.

Przejście na pojazdy elektryczne jest postrzegane jako konieczność dla zmniejszenia emisji dwutlenku węgla i osiągnięcia celów w zakresie rozwiązywania problemów związanych ze zmianami klimatycznymi. Unia dąży do tego, aby do 2050 r. gospodarka była neutralna pod względem klimatu.

Fabryka LG Chem we Wrocławiu jest krokiem w tym kierunku: przy łącznej inwestycji w wysokości 2,8 mld euro w trzech etapach, po ukończeniu w 2022 r. zakład ma osiągnąć zdolność produkcyjną na poziomie około 65-70 GWh rocznie.

Ma to pozwoli to firmie dostarczać akumulatory do 1 mln pojazdów elektrycznych rocznie (około 6 proc. samochodów sprzedawanych w Europie), co pozwoli na zmniejszenie emisji o ponad 1 mln ton rocznie.

O co dokładnie chodzi?

Na tym etapie Komisja ma wątpliwości, czy planowane wsparcie publiczne w wysokości 95 mln euro na rzecz przedsiębiorstwa LG Chem w Biskupicach Podgórnych jest zgodne ze wszystkimi istotnymi kryteriami wskazanymi w wytycznych dotyczących pomocy regionalnej.

W szczególności Komisja ma wątpliwości, czy środek wywołuje „efekt zachęty”, tzn. czy na decyzji LG Chem o zwiększeniu zdolności produkcyjnych w Polsce zaważyło bezpośrednio wsparcie publiczne ze strony polskich władz, czy też inwestycja zostałaby zrealizowana w Biskupicach Podgórnych nawet przy braku wsparcia publicznego.

Komisja ma wątpliwości co do wkładu wsparcia publicznego w rozwój regionalny oraz odpowiedniości i proporcjonalności tego wsparcia – na obecnym etapie Komisja nie może wykluczyć, że wsparcie publiczne przekracza maksymalną dopuszczalną intensywność pomocy dla projektu.

Komisja przystąpi teraz do dalszego badania w celu ustalenia, czy wstępne zastrzeżenia zostaną potwierdzone. Wszczęcie szczegółowego postępowania daje stronie polskiej i zainteresowanym stronom trzecim możliwość przedstawienia uwag na temat wspomnianego środka pomocy.

Nie przesądza to jednak w żaden sposób o wyniku postępowania.

Polska staje się hubem produkcyjnym baterii do pojazdów elektrycznych w Europie. Chiny zaczynają to dostrzegać