{"vars":{{"pageTitle":"Kompetencje przyszłości to wyzwanie. Potrzeba rozwoju pracowników","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["cyfryzacja","firmy","kompetencje-przyszlosci","kultura-pracy","miejsca-pracy","najnowsze","szkolenia","sztuczna-inteligencja-w-biznesie"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"28 kwietnia 2025","pagePostDateYear":"2025","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"28","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":739342}} }
300Gospodarka.pl

Kompetencje przyszłości wyzwaniem dla firm. Pracodawcy muszą inwestować w rozwój zespołów

Polskie firmy coraz lepiej rozumieją znaczenie kompetencji przyszłości, ale wciąż napotykają liczne bariery w ich rozwijaniu – wynika z raportu SAP Polska „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?”. Wśród największych wyzwań wskazywanych przez menadżerów są niedobór wykwalifikowanych pracowników i niewystarczający transfer wiedzy między pokoleniami.

W badaniu SAP 40 proc. menadżerów wskazało, że brak odpowiednich umiejętności u kandydatów stanowi istotną przeszkodę w rozwoju firm. Jednocześnie aż 73 proc. ocenia poziom kompetencji obecnych pracowników jako co najmniej dobry. Kompetencje przyszłości, takie jak umiejętność pracy z nowymi technologiami, innowacyjność czy krytyczne myślenie, są dziś kluczowe dla budowania przewagi konkurencyjnej.

Transfer wiedzy nadal kuleje

Raport zwraca uwagę na problem z przekazywaniem wiedzy między doświadczonymi pracownikami a młodszymi pokoleniami. Tylko co piąta firma aktywnie wspiera proces dzielenia się wiedzą. Równocześnie niemal 40 proc. badanych dostrzega opór przed szkoleniami i zmianą, co utrudnia budowanie kultury ciągłego rozwoju.

„Opór przed uczeniem się nowych umiejętności często wynika z braku zrozumienia, do czego ten wysiłek jest realnie potrzebny. Dlatego tak ważne jest, aby organizacje miały jasno zdefiniowaną strategię transferu wiedzy, która pokazuje pracownikom wartość ich ciągłego rozwoju” – podaje SAP w swoim raporcie.

Technologie wymagają nowych kompetencji

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji i nowych technologii dodatkowo podnosi poprzeczkę. Sukces wdrażania narzędzi AI w firmach nie zależy wyłącznie od technologii, ale od umiejętności pracowników, którzy muszą nauczyć się je efektywnie wykorzystywać. Dlatego firmy powinny inwestować zarówno w reskilling (przebranżowienie), jak i upskilling (podnoszenie kwalifikacji) zespołów.

Według badania SAP połowa polskich przedsiębiorstw już stosuje takie strategie. Wprowadzają także urlopy szkoleniowe oraz dofinansowują studia kierunkowe i podyplomowe, kształcące kompetencje przyszłości.

Różnorodność zespołów kluczem do innowacji

Raport podkreśla także znaczenie budowania różnorodnych zespołów – nie tylko pod względem wieku, ale także kompetencji i doświadczeń. Takie podejście zwiększa szanse na tworzenie innowacyjnych rozwiązań, co w sektorze technologicznym staje się warunkiem przetrwania.

Zdaniem Katarzyny Rusek, Wiceprezes i Dyrektor HR w SAP Polska, skuteczna strategia rozwoju powinna opierać się na trzech filarach: systemowym zarządzaniu wiedzą, edukacji i tworzeniu kultury organizacyjnej promującej ciągłe uczenie się.

Uważam, że rozwiązania działające w wymagającej rzeczywistości firm IT, będą skuteczne tylko wtedy, kiedy ich bazą staną się trzy filary. Są to: wprowadzenie systemowych rozwiązań zarządzania wiedzą, edukacji i rozwoju kompetencji; strukturalne podejście do transferu wiedzy; tworzenie kultury organizacyjnej, która promuje ciągłe uczenie się i adaptację, także poprzez obecność i widoczność role models. Tylko dzięki temu będziemy mogli działać skutecznie i w pełni wykorzystać potencjał naszych zespołów. Albo po prostu go dostrzec – mówi Katarzyna Rusek, Wiceprezes i Dyrektor HR w SAP Polska.


Polecamy również: