{"vars":{{"pageTitle":"Koniec szerokich torów. Litwa, Łotwa i Estonia mają 4 lata na zmiany na kolei","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["estonia","kolej","kraje-baltyckie","litwa","lotwa","najnowsze","transport"],"pagePostAuthor":"Magdalena Borodziewicz","pagePostDate":"5 grudnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":427898}} }
300Gospodarka.pl

Koniec szerokich torów. Litwa, Łotwa i Estonia mają cztery lata na zmiany na kolei

Ministrowie transportu państw Unii Europejskiej zdecydowali w poniedziałek, że Litwa, Łotwa i Estonia najpóźniej do 2026 roku muszą opracować plan przebudowy swoich sieci kolejowych.

Chodzi o dostosowanie rozstawu szyn do standardów europejskich – poinformowała agencja Reutera.

Kraje bałtyckie wciąż mają odziedziczony po Związku Radzieckim rozstaw szyn wynoszący 1520 mm. Natomiast w pozostałych krajach europejskich wynosi on 1435 mm. W związku z tym Litwę, Łotwę i Estonię zobowiązano, by najpóźniej do 2026 roku przedstawiły plan przebudowy swoich torów – przekazał Reuters.

Rozwój nowej sieci transportowej w Europie (TEN-T) przewiduje włączenie Łotwy, Litwy i Estonii do nowego korytarza Bałtyk–Morze Czarne–Morze Egejskie. Umożliwi to eksporterom wygodniejsze dostarczanie towarów do krajów na południu Europy – podkreśliła agencja.

Po inwazji Rosji na Ukrainę połączenia transportowe krajów Wymiaru Północnego Unii Europejskiej z Rosją i Białorusią (gdzie również obowiązuje szerszy rozstaw szyn) zostały zlikwidowane – podkreślił Reuters.

Łotewski minister transportu Talis Linkaits powiedział na spotkaniu szefów resortów transportu państw UE w Rydze, że biorąc pod uwagę sytuację geopolityczną, komunikacja kolejowa z Europą Środkową jest szczególnie ważna. Minister podkreślił, że budowa linii kolejowej dużych prędkości Rail Baltica jest priorytetem Łotwy, która poprawia i rozszerza swoją infrastrukturę kolejową.

Polecamy: