{"vars":{{"pageTitle":"Kryzys na Morzu Czerwonym. Jeżeli przedłuży się o kilka miesięcy, odczuje to globalna gospodarka","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["allianz-trade","bojownicy-huti","ceny-energii","ceny-gazu-ziemnego","ceny-ropy","inflacja","krysys-na-morzu-czerwonym","morze-czerwone","najnowsze"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"16 stycznia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"16","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":660275}} }
300Gospodarka.pl

Kryzys na Morzu Czerwonym. Jeżeli przedłuży się o kilka miesięcy, odczuje to globalna gospodarka

Kryzys na Morzu Czerwonym to nie jest jeszcze czerwona flaga dla globalnej gospodarki, uważają eksperci z Allianz Trade. Zastrzegają jednak, że jeśli kryzys przedłuży się o kilka miesięcy, może mieć wpływ na wzrost wolumenu światowego handlu oraz wzrost inflacji.

Ataki Huti na Morzu Czerwonym zakłóciły kluczowy szlak handlowy, prowadząc do droższych i czasochłonnych zmian tras wokół Afryki.

Dlaczego Morze Czerwone jest ważne?

Sytuacja pozostaje płynna i napięta, ponieważ koalicja pod przywództwem USA rozpoczęła naloty na Huti. Firmy żeglugowe zostały zmuszone do wyboru droższych i bardziej czasochłonnych tras wokół Afryki, aby uniknąć ryzyka w regionie Morza Czerwonego.

Morze Czerwone jest ważnym szlakiem, odpowiadającym za jedną trzecią światowego ruchu kontenerowego i 40 proc. handlu między Azją a Europą. Około 12 proc. ropy naftowej i 8 proc. skroplonego gazu ziemnego (LNG) przepływa przez Kanał Sueski.

Jak podaje Allianz Trade, ceny transportu morskiego, w tym frachtu kontenerowego, wzrosły o 240 proc. od listopada 2023 r., osiągając poziomy obserwowane w IV kwartale 2022 r., ale na razie znacznie poniżej szczytu z 2021 r.

Co się stanie jeżeli kryzys będzie się przedłużał?

Zdaniem ekspertów długoterminowość absorbcji wzrostu cen transportu sprawia, że wpływ rosnących kosztów logistycznych na inflację, PKB i handel pozostanie możliwy do opanowania, jeśli tylko zakłócenia pozostaną krótkotrwałe.  Wpływ rosnących kosztów transportu na inflację jest najwyższy w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie podwojenie kosztów transportu może spowodować wzrost inflacji o 0,7 punktu procentowego w porównaniu do 0,3 punktu procentowego w Chinach.

Podwojenie cen transportu może spowodować też wzrost globalnej inflacji o 0,5 punktu procentowego, co skutkowałoby spadkiem wzrostu PKB o 0,4 punktu procentowego.

– Jeśli kryzys ten przedłuży się na kilka miesięcy, może to mieć wpływ na wzrost wolumenu światowego handlu, potencjalnie zmniejszając go o 1,1 punktu procentowego do 1,9 proc. Zwiększa to ryzyko opóźnionego odbicia po recesji w 2023 roku. Z perspektywy przedsiębiorstw marże mogą spaść nawet o -1,8 punktu procentowego w Europie i -0,9 punktu procentowego w Stanach Zjednoczonych, jeśli firmy zaabsorbują 50 proc. wzrostu cen czynników produkcji. Niemniej jednak takie spadki nadal oznaczałyby rentowność nieco niższą niż w 2019 roku – wskazuje Allianz Trade.

Niestabilne ceny energii

Allianz Trade podkreśla też, że ceny energii są najbardziej wrażliwym czynnikiem, ponieważ 12 proc. ropy morskiej i 8 proc. skroplonego gazu ziemnego przepływa przez Kanał Sueski, co powoduje, że ceny energii w Europie pozostają bardzo niestabilne.

– W okresie od 17 listopada do 22 listopada, po pierwszych doniesieniach o atakach rebeliantów Huti, cena Brent – europejski punkt odniesienia dla cen ropy naftowej – wzrosła o blisko 2 proc., podczas gdy amerykańska cena WTI pozostała zasadniczo niezmieniona. W ciągu pięciu dni wokół tej daty ceny gazu ziemnego w Europie również wzrosły o 3,6 proc. – wskazują eksperci.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Jeżeli chodzi o ceny ropy naftowej, to one nadal spadają. Według Allianz Trade wynika to z kilku czynników. Inwestorzy na rynku ropy pozostają skupieni na ostatnich wiadomościach wskazujących na wyższą niż oczekiwano podaż. Poza tym tankowce nadal pływają po Morzu Czerwonym.

– Jeśli chodzi o ceny gazu ziemnego w Europie, nie spodziewamy się, by napięcia podażowe miały znaczący wpływ na ceny w perspektywie krótkoterminowej, ponieważ rezerwy są wysokie, a sezon grzewczy dobiega już końca (pomimo trzaskającego niedawno mrozu) – podsumowują eksperci.

To też może Cię zainteresować: