{"vars":{{"pageTitle":"Ładowarki do samochodów będą znikać, jeśli rząd nie zacznie działać. Ponure prognozy ekspertów","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["analiza","ladowanie-samochodow-elektrycznych","najnowsze","polska","samochody-elektryczne","samochody-elektryczne-w-polsce","stacje-ladowania"],"pagePostAuthor":"Filip Majewski","pagePostDate":"14 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"14","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":643191}} }
300Gospodarka.pl

Ładowarki do samochodów będą znikać, jeśli rząd nie zacznie działać. Ponure prognozy ekspertów

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce może wzrosnąć niemal sześciokrotnie do ponad 33 tys. sztuk w ciągu dwóch lat. Wymaga to jednak pilnego wprowadzenia zmian regulacyjnych. W przeciwnym wypadku liczba ładowarek będzie o 1/3 niższa niż w scenariuszu optymistycznym.

Najnowsze wydanie „Polish EV Outlook” zawiera dwa scenariusze rozbudowy ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce. Uwzględniono w nich m.in. plany operatorów (w tym firm dopiero planujących debiut na polskim rynku), dotychczasowe oraz przewidywane tempo rozwoju floty samochodów elektrycznych, prognozowany popyt na usługi ładowania, jak również regulacje unijne (w tym ostateczny, oficjalny tekst rozporządzenia AFIR). Różnice pomiędzy scenariuszami wynikają przede wszystkim z zakresu oraz terminu wprowadzenia zmian regulacyjnych i systemowych adresujących największe bariery rozbudowy infrastruktury ładowania w Polsce. Istotną kwestią jest również potencjalna optymalizacja (lub jej brak) programów wsparcia ze środków publicznych, podkreślono.


Czytaj także: Samochody elektryczne coraz bliżej. 5 faktów o rozwoju elektromobilności w Polsce


Z miesiąca na miesiąc coraz bardziej domyka się okno czasowe, w którym można wprowadzić postulowane od długiego czasu zmiany pod kątem realizacji wymogów AFIR wyznaczonych na rok 2025. Przez ostatnie lata administracja publiczna miała świadomość istnienia poważnych braków oraz barier w polskim systemie regulacyjnym, ale mimo to nie podjęła bardziej zdecydowanych kroków, by tę sytuację zmienić. W rezultacie prognozy w najnowszej wersji ‚Polish EV Outlook’ są mniej optymistyczne niż w ostatnim wydaniu naszego raportu – powiedział dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany w komunikacie.

Szacujemy, że pod warunkiem uwzględnienia postulatów wypracowanych przez branżę w ramach projektu ‚Biała Księga Nowej Mobilności’ za ok. 2 lata w Polsce może funkcjonować 32,6 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Kontunuowanie dotychczasowego, biernego kursu przez organy publiczne sprawi, że będzie ich o prawie 1/3 mniej, co stawia pod znakiem zapytania rozwój całego sektora zeroemisyjnego transportu w Polsce – dodaje Mazur.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


Ładowarki głównie w dużych miastach. Warszawa liderem

Niemal 60 proc. ogólnodostępnych stacji ładowania funkcjonuje w 37 miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Liderem jest Warszawa, a następnie Gdańsk, Katowice, Kraków i Szczecin.

Jak wynika z „Polish EV Outlook”, w ramach sieci 13 wiodących operatorów funkcjonuje 70 proc. wszystkich, ogólnodostępnych ładowarek w Polsce. Numerem jeden – z udziałem 19 proc. – pod koniec I połowy 2023 roku była firma GreenWay Polska. Kolejne miejsca zajęły Orlen Charge, Tauron, Noxo oraz EV+.

W Polsce powstaje coraz więcej hubów ładowania. Udział lokalizacji, w których funkcjonują co najmniej dwie, ogólnodostępne stacje ładowania wynosi ponad 29 proc. Co najmniej trzy ładowarki funkcjonują w ok. co dziesiątej lokalizacji – dodał Albert Kania z PSPA.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności oraz promująca zero- i niskoemisyjne technologie w transporcie.

Polecamy także: