{"vars":{{"pageTitle":"Linia kolejowa do CPK coraz bliżej. Podpisano umowy z projektantami","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["centralny-port-komunikacyjny","cpk","infrastruktura","inwestycje-kolejowe","koleje-duzych-predkosci","lotnictwo","najnowsze"],"pagePostAuthor":"Emilia Siedlaczek","pagePostDate":"23 listopada 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"11","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":413192}} }
300Gospodarka.pl

Linia kolejowa do CPK coraz bliżej. Podpisano umowy z projektantami

CPK podpisał umowy z wykonawcami, którzy zaprojektują linię kolejową między Warszawą a Łodzią. To pierwszy element nowej sieci i początek Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce. 

Jak podała spółka, projektowanie ok. 140-kilometrowej linii kolejowej zostało podzielone na trzy zadania. Łączna wartość wszystkich zadań to ponad 300 mln zł netto.

Co zaprojektują wykonawcy?

Pierwsze zadanie dotyczy odcinka od Warszawy do linii kolejowej nr 11 (gmina Bolimów). To obszar za planowanym węzłem CPK, opracowywanym w ramach oddzielnego projektu. Zajmie się tym konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” oraz Sud Architekt Polska, które współpracowało z CPK przy projektowaniu tunelu KDP w Łodzi.

Drugie zadanie obejmuje dalszy fragment linii aż do Łodzi, za który będzie odpowiadać konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika.

Trzecie zadanie polega na zbudowaniu sieci GSM-R, czyli radiowego systemu łączności na potrzeby sterowania ruchem na całym odcinku. Wykonają go Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz firm FONON.

Wykonawcy będą musieli opracować dokumenty, zapewnić wsparcie techniczne i decyzje administracyjne. Muszą także uzyskać opinię na temat wartości nieruchomości.

Wkraczamy w kolejny etap prac. Na realizację prac wykonawcy mają 17 miesięcy, a w przypadku projektowania radiowego 3 miesiące od podpisania umów – powiedział Maciej Jagielski z Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK.

Nowe linie kolejowe skrócą czas przejazdu

Nowy odcinek kolejowy między Warszawą i Łodzią (bez węzła CPK) będzie częścią linii kolejowej nr 85 i tzw. szprychy nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania, całość będzie stanowić tzw. igrek.

Na pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość 250 km/h (prędkość eksploatacyjna). Co więcej, docelowo transport kolejowy będzie mógł rozwinąć projektową prędkość – nawet 350 km/h.

Dzięki tej inwestycji skróci się czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do ok. 45 minut (dziś to około 70 minut). Podróżni dojadą do lotniska CPK z Warszawy w ok. 15 minut, a z Łodzi w ok. pół godziny. Po wybudowaniu całego „igreka” podróż kolejowa z Poznania do Warszawy potrwa niecałe 2 godz. zamiast obecnie ok. 3 godz., a z Wrocławia – 1 godz. 55 min, czyli dwa razy krócej niż dziś.

– Rozpoczęcie przygotowawczych prac budowlanych jest zaplanowane na koniec 2023 roku. Jednym z zadań wykonawców jest uzyskanie niezbędnych do tego zezwoleń. Zasadnicze roboty budowlane na odcinku Warszawa-Łódź powinny ruszyć w 2024 roku, po uzyskaniu pozwolenia na budowę – napisano w komunikacie CPK.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.

Więcej o CPK piszemy tutaj: