{"vars":{{"pageTitle":"Gazoport w Świnoujściu odebrał pierwszą dostawę LNG w tym roku. Tym razem z Kataru","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["dostawa","gaz","gaz-system","gazoport","lng","pgnig","swinoujscie"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"5 stycznia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":242359}} }
300Gospodarka.pl

Gazoport w Świnoujściu odebrał pierwszą dostawę LNG w tym roku. Tym razem z Kataru

Pierwsza dostawa z gazem LNG dotarła do Polski. Tym razem do gazoportu w Świnoujściu zawinął metanowiec Al Sheehaniya ze 120 mln m3 skroplonego katarskiego gazu ziemnego.

Jak informuje Gaz-system, spółka obsługująca terminal w Świnoujściu tankowiec z gazem LNG z Kataru dotarł do gazoportu we wtorek.

Według spółki, to 149-ta dostawa do gazoportu, odkąd został uruchomiony. W ubiegłym roku było 35 dostaw.

PGNiG zapowiada, że w kolejnych latach import LNG jeszcze wzrośnie. Ma to być alternatywa dla gazu sprowadzanego z Rosji.

“W kolejnych latach rozpoczną się nowe większe dostawy LNG z USA. W kontraktach z filmami amerykańskimi i katarskimi jest zapewniony roczny wolumen dostaw LNG na poziomie przekraczającym 12 mld m sześc. paliwa po regazyfikacji. Powstanie także nowy „kierunek norweski” związany z uruchomieniem Baltic Pipe, którego przepustowość to 10 mld m sześc. rocznie, a PGNiG ma zabezpieczoną z tego zdecydowaną większość” – informuje PGNIG 300Gospodarkę.

Według wyliczeń spółki w 2016 r., kiedy uruchamiano terminal w Świnoujściu, prawie 90 proc. importowanego do Polski gazu pochodziło z Rosji. Import LNG poprzez nowo otwarty terminal stanowił wtedy niecałe 10 procent. W ubiegłym roku LNG stanowiło już ponad 25 procent portfela importowego, zaś import z Rosji spadł do ok. 60 procent – podaje PGNiG.

Od kilku tygodni  doniesienia o flotylli tankowców z USA z gazem LNG, które zmierzają w kierunku Europy, obniżają ceny gazu na rynku europejskim mimo tego, że rosyjski Gazprom ograniczał dostawy poprzez swój główny kana, czyli Gazociąg Jamalski.

Dlaczego Amerykanie wysłali do Europy tankowce z gazem? Bo zaczęło się to opłacać