{"vars":{{"pageTitle":"Pierwszy przewoźnik kolejowy w Polsce jeździ na energii z OZE","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["energetyka","energia-odnawialna","lka","lodzka-kolej-aglomeracyjna","pkp-energetyka","pociag","transformacja-energetyczna","transport","zrownowazony-transport"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"18 stycznia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":248680}} }
300Gospodarka.pl

Pierwszy przewoźnik kolejowy w Polsce jeździ na energii z OZE

Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie w 2022 roku wykorzystywać 30 proc. energii z OZE. Jej udział będzie rósł, aż do pełnej zeroemisyjności przewoźnika.

ŁKA jest pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który podpisał kontrakt gwarantujący określony wolumen dostaw energii pochodzącej z OZE. W 2022 roku będzie to co najmniej 30 proc. Zgodnie z zapisami umowy, będzie on sukcesywnie rosnąć w kolejnych latach – co roku o minimum 10 proc. W 2024 roku będzie to więc co najmniej 50 proc., w 2026 – 70 proc. Już w 2028 roku pociągi elektryczne ŁKA będą jeździć wyłącznie na energii pochodzącej z odnawialnych źródeł.

To wyraz naszej troski o środowisko naturalne – chcemy jak najefektywniej wykorzystywać energię i chronić klimat. Doskonale współgra to z innymi rozwojowymi działaniami ŁKA, takimi jak np. uruchamianie nowych połączeń, zawarcie kontraktu na dostawy taboru hybrydowego, udana integracja przewozów kolejowych z autobusowymi, czy plany inwestycji w fotowoltaikę – powiedział Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.


Czytaj także: Podwyżki cen biletów PKP popchną nas do aut? Porównujemy ceny i ślad węglowy na najważniejszych trasach


Umowa obowiązuje przez siedem lat, z możliwością przedłużenia o kolejne trzy, a jej łączna przewidywana wartość to ponad 362 mln zł.

Umowa to część Programu Zielona Kolej zakładającego przejście całego transportu kolejowego w Polsce na zasilanie energią trakcyjną z elektrowni solarnych i wiatrowych. Jego celem jest osiągnięcie udziału OZE w zasilaniu trakcji na poziomie 50 proc. w 2025, 85 proc. w 2030 roku, a docelowo – w 100 proc. Do 2030 roku przełoży się to na redukcję emisji dwutlenku węgla o 8 mln ton.

PKP Energetyka realizuje program w ramach Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), branżowej inicjatywy, której celem jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej w transporcie kolejowym w Polsce.

Działania PKP Energetyka, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) do 2030 r. mają doprowadzić do zmniejszenie zużycia energii w sektorze o 1,2 TWh i doprowadzić do redukcji emisji CO2 o 1 mln ton.

Program Zielona Kolej jest flagowym projektem CEEK, dzięki któremu w 2030 roku 2,5 TWh kolejowej energii trakcyjnej (85 proc. całości zużycia) będzie pochodziło z OZE.

Zielona Kolej to program przejścia branży kolejowej na zasilanie energią z OZE. Ma sprawić, że kolej będzie bardziej ekologiczna, co wpłynie na wzrost konkurencyjności całego sektora. Realizacja Programu będzie stymulować inwestycje w OZE warte 6-10 mld zł do 2030 roku.

W 2021 roku PKP Energetyka zawarła listy intencyjne będące deklaracją chęci udziału w Programie Zielona Kolej z dziesięcioma przewoźnikami towarowymi i pasażerskimi. W ujęciu rocznym odpowiadają oni za przewozy 23 proc. masy towarów i 31 proc. pasażerów na kolei w Polsce. Umowa na dostawy trakcyjnej energii elektrycznej pochodzącej częściowo z OZE, podpisana w grudniu 2021 roku pomiędzy PKP Energetyka a ŁKA, jest pierwszym takim kontraktem zawartym w ramach Programu Zielona Kolej.

Samoloty na tory: czy nocne pociągi zmienią to, jak podróżujemy po Polsce i Europie?