{"vars":{{"pageTitle":"Łomża odzyska kolej po trzydziestu latach. Jest umowa na odbudowę linii","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["infrastruktura","kolej","lomza","najnowsze","pkp-plk","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"18 lipca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"07","pagePostDateDay":"18","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":597112}} }
300Gospodarka.pl

Łomża odzyska kolej po trzydziestu latach. Jest umowa na odbudowę linii

Mieszkańcy Łomży i czterech podlaskich gmin po dokładnie 30 latach od odjazdu stamtąd ostatniego pociągu, odzyskają dostęp do kolei. PKP PLK i Urząd Marszałkowski podpisały już umowę na odbudowę linii do 2029 roku.

Łomża znowu będzie mieć dostęp do kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego umowę na realizację inwestycji z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku. Szacunkowa wartość projektu to 430 mln zł.


Czytaj także: Tak w Polsce zwijała się kolej. „Skala dewastacji po 1989 była dramatyczna” [WYWIAD]


Umowa podpisana przez przedstawicieli PLK SA oraz samorządu województwa podlaskiego zakłada rewitalizację linii kolejowej z Łap przez Śniadowo do Łomży, co umożliwi powrót połączeń pasażerskich na tej trasie. Poza kursami okazjonalnymi, ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

Rządowy program Kolej Plus jest programem budowy i odbudowy linii i połączeń kolejowych w polskich regionach. Dzięki niemu połączenia kolejowe wrócą do Łomży. Odcięcie ówczesnego miasta wojewódzkiego od transportu kolejowego w 1993 r. było smutnym przykładem nieodpowiedzialnej polityki transportowej polskich rządów po 1989 r. – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie.

Istotnie, po transformacji ustrojowej, pomimo zmian władz i rządów, nowych linii kolejowych powstawało jak na lekarstwo. Najdłuższym odcinkiem nowych linii kolejowych, zbudowanym po 1989 roku, jest Pomorska Kolej Metropolitalna, która liczy sobie 20 km. Jak mówił o tym zjawisku w wywiadzie Paweł Rydzyński, prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, po tym przełomowym roku doszło do „dewastacji kolei”.

Ostatnie gigantyczne inwestycje w nowe linie kolejowe w Polsce, czyli Centralna Magistrala Kolejowa oraz Linia Hutnicza Szerokotorowa, to inwestycje z przełomu lat 70. i 80. Po tym czasie nie było nic – tłumaczył.

Nowe możliwości podróży

Dzięki rewitalizacji linii dostęp do kolei zyska ponad 60 tysięcy mieszkańców Łomży oraz ok. 22 tys. mieszkańców czterech położonych przy linii gmin. Po zakończeniu prac, pociągi między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-100 km/h.

Czas przejazdu najszybszego pociągu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, powinien wynosić 1 h 35 min. Szacuje się, że z połączenia kolejowego miesięcznie skorzysta średnio ok. 24 tys. podróżnych.

Nowe perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Perony, wyposażone w wiaty, ławki, oznakowania i oświetlenie LED zapewnią dostęp do pociągów w Konarzycach, Kozikach, Śniadowie (nowy przystanek Śniadowo Łącznica), Czachach-Kołakach, Kuleszach Kościelnych i Sokołach.

Budżet prac wynosi 430 mln zł, w tym blisko 366 mln zł pochodzić będzie z budżetu państwa, a 64,5 mln (15 proc.) ze środków samorządu województwa. Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i robót zaplanowano na III kwartał tego roku, prace budowlane na lata 2025-2028.

Program Kolej Plus

Z Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 35 inwestycji zgłoszonych przez samorządy 11 województw. Projekty obejmują miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2029 r. Przyjęty przez Radę ministrów i przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld zł środki jednostek samorządu terytorialnego.

Więcej o kolei piszemy tutaj: