{"vars":{{"pageTitle":"LOT przygotowuje się do wznowienia lotów Boeingami 737 MAX","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["live","news"],"pageAttributes":["boeing","boeing-737-max","linie-lotnicze","lot","lotnictwo","lotnictwo-cywilne","main","pll-lot","polska","przemysl","przemysl-lotniczy","transport","transport-lotniczy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"4 marca 2021","pagePostDateYear":"2021","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":99548}} }
300Gospodarka.pl

LOT przygotowuje się do wznowienia lotów Boeingami 737 MAX

Polskie Linie Lotnicze LOT szykują się do przywrócenia do ruchu swoich Boeingów 737 MAX. Pierwszy MAX LOT-u wystartował z Lublina do Warszawy. Jeszcze w tym miesiącu do stolicy przebazowane będą kolejne cztery egzemplarze.

Jak zapowiada przewoźnik, powrót samolotów do regularnych rejsów poprzedzony zostanie dodatkowymi tzw. przeglądami ciężkimi i lotami testowymi.

„Zgodnie z decyzją EASA (Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego – przyp. red.), po przejściu odpowiednich modyfikacji oprogramowania i instalacji elektrycznej, a także przeszkolenia załóg, samoloty mogą ponownie wzbić się w powietrze. W ostatnim czasie nasze MAXy przechodziły niezbędne prace techniczne, a pierwsi piloci LOT-u ukończyli już obowiązkowe sesje symulatorowe” – powiedział członek zarządu ds. operacyjnych w LOT Maciej Wilk.

Jak podał LOT. po spełnieniu wszystkich wymaganych kryteriów, samoloty będą w zależności od zapotrzebowania włączane do obsługi połączeń w nadchodzącym sezonie letnim.

Według danych LOT obecnie na świecie jedenastu przewoźników zdecydowało się na wznowienie regularnych rejsów Boeingów 737 MAX.

Z kolei według wyliczeń samego Boeinga, od momentu certyfikacji wydanej przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa w grudniu ub. roku, samolot wykonał w sumie ponad 6,5 tys. godzin lotów z pasażerami.

737 MAX, który miał być symbolem nowego otwarcia w Boeingu, był uziemiony od marca 2019 roku po tym, jak w katastrofach dwóch tego typu samolotów zginęło łącznie 346 osób. W grudniu 2019  podjęto decyzję o zawieszeniu jego produkcji.

Z kolei w połowie września 2020 roku Kongres USA w swoim raporcie ujawnił, że producent z premedytacją ukrywał wady konstrukcyjne w swoim modelu 737 MAX zarówno przed pilotami, jak i regulatorami, aby samolot jak najszybciej został dopuszczony do użytkowania.

W styczniu Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zezwoliła na powrót Boeing 737 MAX do regularnych lotów pod kilkoma warunkami. Wśród nich są modyfikacje oprogramowanie, zmiany w elektryce samolotu czy obowiązkowe ponowne szkolenie pilotów.

Polecamy także background opisujący, jak przez zaniedbania doszło do katastrof dwóch Boeingów 737 MAX: Boeing specjalnie ukrywał wady konstrukcyjne 737 MAX – głosi miażdżący raport Kongresu USA