{"vars":{{"pageTitle":"Lotnisko w Radomiu dzień przed otwarciem. Oto co o nim wiemy [NAJWAŻNIEJSZE INFO]","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["explainer","news"],"pageAttributes":["infrastruktura","lotnictwo","lotnisko-w-radomiu","main","najnowsze","port-lotniczy-radom","radom","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"26 kwietnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":552982}} }
300Gospodarka.pl

Lotnisko w Radomiu dzień przed otwarciem. Oto co o nim wiemy [EXPLAINER]

Już tylko jeden dzień dzieli nas od oficjalnego otwarcia Portu Lotniczego Warszawa-Radom. Zebraliśmy dla Was najważniejsze dane dotyczące lotniska w Radomiu. Oto one!

W czwartek 27 kwietnia uroczyste otwarcie długo oczekiwanego i owianego licznymi kontrowersjami Portu Lotniczego Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku.

Przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych faktów – dokąd polecimy z Radomia? Ile pasażerów rocznie może obsłużyć lotnisko? Czy z Warszawy bliżej do Modlina czy Radomia? Ile będzie kosztował parking oraz czy dojedziemy na lotnisko pociągiem?

Dokąd polecimy z Radomia?

Nie jest tajemnicą, że głównym operatorem tego regionalnego lotniska mają być Polskie Linie Lotnicze LOT. Narodowy przewoźnik będzie odpowiadać za ponad 80 proc. całego ruchu lotniczego w Radomiu.


Czytaj także: Kto będzie latał z lotniska w Radomiu? [FELIETON]


Jeszcze w ubiegłym roku LOT ogłosił trzy połączenia z radomskiego portu: do Kopenhagi, Paryża i Rzymu. Jednak na kilka tygodni przed otwarciem lotniska okazało się, że loty do stolicy Danii nie dojdą do skutku. W miejsce Kopenhagi przewoźnik poleci do Warny. W międzyczasie ogłoszono również loty do greckiej Prewezy i stolicy Albanii, Tirany.

Port oferuje więc pięć kierunków regularnych, wszystkie realizowane przez PLL LOT. To Warna, Paryż, Preweza, Rzym i Tirana. Przy czym połączenia do Warny i Tirany będą regularne i czarterowe jednocześnie. To znaczy, że touroperatorzy będą mieli możliwość wykupienia części miejsc, a pozostała część będzie przeznaczona dla klientów regularnych.

Jednak podstawą funkcjonowania lotniska mają być czartery, czyli loty przeznaczone dla klientów biur podróży. Dokąd więc polecimy? Z biurem podróży TUI do popularnego wśród Polaków tureckiego kurortu Antalya, już pod koniec czerwca. W planach touroperatora jest także otwarcie połączeń czarterowych do Tunezji i Bułgarii.

Itaka z kolei oferuje wyjazdy do Turcji, Egiptu, Bułgarii, Albanii i Grecji. Z Radomia polecieć można także z innymi touroperatorami: Rainbow, Nekera, Rego-Bis, Coral Travel, Exim Tours, GTS Poland, Sun&Fun i Greckie Podróże. W sumie z lotniska Warszawa-Radom polecimy na wakacje z 10 biurami podróży.

Polskie Linie Lotnicze LOT będą realizowały loty czarterowe dla biur podróży Itaka i Coral Travel. Z kolei przewoźnik Enter Air udostępni swoje pokłady dla klientów Itaki.

Kilka kierunków wycofano

Wcześniej Itaka zrezygnowała z pięciu planowanych kierunków. Nie polecimy więc na greckie wyspy Kretę czy Kos, na Majorkę, do Taby w Egipcie i Tivatu w Czarnogórze. Likwidacja kierunków jeszcze przed otwarciem lotniska wzbudziła wątpliwości co do zainteresowania linii lotniczych lotniskiem w Radomiu.

Zupełnie odmienne zdanie na ten temat ma Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL), które jest zarządcą większości lotnisk w Polsce – w tym największego Lotniska Chopina – oraz lotniska w Radomiu.

Rzeczniczka PPL uspokaja, że takie zmiany w siatce połączeń nie powinny niepokoić.

– (…) Lotnisko w Radomiu nie jest ewenementem i np. rezygnacja z jakiegoś kierunku dotyczy lotnisk na całym świecie, również w trakcie trwania sezonu – choć z uwagi na skalę, takie zmiany są mniej widoczne i nie są tak szeroko komentowane. Temat ostatecznej siatki połączeń czarterowych na lato 2023 jest cały czas otwarty – przekonywała niedawno Anna Dermont.

 

Kiedy pierwsze loty?

Pierwsza regularna operacja pasażerska zaplanowana jest na czwartek 27 kwietnia. Na radomskim lotnisku wyląduje odrzutowiec LOT-u z Paryża. Natomiast już dzień później będziemy świadkami pierwszych odlotów – do Rzymu i Paryża.

Co ciekawe, jak wynika z harmonogramu lotów lotniska w Radomiu, środa będzie dniem w tygodniu, kiedy nie będą odbywać się żadne loty. Nie jest wówczas przewidziane żadne połączenie.

Ilu pasażerów obsłuży lotnisko w Radomiu?

Początkowo mówiło się o 250 tys. podróżnych w pierwszym roku działalności portu. Jednak coraz bardziej prawdopodobne wydaje się, że pasażerów będzie znacznie mniej.

Jak podaje portal branżowy Rynek Lotniczy, od startu lotniska w kwietniu do końca sezonu letniego 27 października na radomskim lotnisku mają odbyć się 622 operacje lotnicze przy łącznym oferowaniu, czyli dostępności foteli, na poziomie 117 tys. miejsc. Trudno jednak podejrzewać, że z Radomia poleci tylu pasażerów: rzadko bowiem zdarza się, że samolot jest wypełniony w 100 procentach.

Nie wiadomo również co czeka lotnisko w sezonie zimowym – jak dotąd port nie ogłosił żadnych połączeń, zaplanowanych po końcówce października.

Lotnisko w Radomiu – jak dojechać?

To jednak nie wystarczy. Do oddalonego o 100 km od Warszawy Radomia wciąż nie jest gotowa trasa S7, łącząca oba miasta. W godzinach porannych, trasę z południowych krańców stolicy pod terminal w Radomiu pokonaliśmy w 1 godz. 40 minut. Po południu droga powrotna zajęła ok. 2 godziny. Do tego czasu dochodzi jeszcze dojazd, na przykład, do innych dzielnic Warszawy.

Plusem dla kierowców może być fakt, że do 15 maja parking lotniskowy będzie całkowicie darmowy.

To jednak nie koniec benefitów dla pasażerów ze stolicy.

Z myślą o podróżnych dojeżdżających na lotnisko w Radomiu z Warszawy, Polskie Porty Lotnicze uruchamiają specjalne połączenia autobusowe z centrum stolicy. Specjalne shuttle-busy dowiozą pasażerów bezpośrednio do terminala lotniska; ich kursy będą skorelowane z siatką połączeń lotniczych i dla klientów LOT będą bezpłatne – poinformowała 300Gospodarkę rzeczniczka PPL, Anna Dermont.

Jednak lotami czarterowymi z Radomia mają być zainteresowani nie tylko mieszkańcy Warszawy, ale także nieodległych miast, takich jak Kielce czy Lublin. Mimo to, lotnisko nie planuje uruchomienia transportu wahadłowego, czyli tzw. shuttle busów, które mogłyby kursować pomiędzy miastami, zabierając pasażerów.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Do Radomia np. z Warszawy można dojechać także koleją. Co bardzo istotne, lotnisko nie będzie też miało stacji kolejowej w terminalu. Najbliższa stacja kolejowa, gdzie będą wysiadać pasażerowie z walizkami, będzie zlokalizowana ok. 1 km od terminala. Nowoczesny przystanek kolejowy ma mieć szybkie połączenie z lotniskiem. Problem w tym, że… jeszcze nie powstał. Obecnie pociągi Kolei Mazowieckich z Warszawy do stacji Radom-Główny pokonują całą trasę w 2 godziny.

Z kolejowego dworca głównego w Radomiu do portu lotniczego będzie można dojechać dwoma autobusami miejskimi: linii 5 albo 14. Będą one dowozić podróżnych pod terminal lotniska.

Inną możliwością jest transport autobusowy z firmą Neobus. Na radomskim lotnisku znajdzie się 12 stanowisk odjazdowych dla autobusów komunikacji dalekobieżnej. Neobus pojedzie nie tylko do Warszawy, ale także m.in. do Rzeszowa, Ostrowca Świętokrzyskiego czy Medyki.

Budowa w cieniu kontrowersji

Decyzja o budowie lotniska w Radomiu zapadła w atmosferze kontrowersji. Aby podziwiać terminal radomskiego portu w obecnym kształcie, konieczna była rozbiórka starego obiektu – został zburzony, natomiast nowy powstał dosłownie na jego zgliszczach.

Największe wątpliwości dotyczyły jednak samej zasadności budowy obiektu w Radomiu. Pod Warszawą z powodzeniem funkcjonowało już bowiem inne lotnisko, przeznaczone dla tanich linii lotniczych i czarterów. Mowa oczywiście o porcie lotniczym Warszawa-Modlin. Jednak najważniejszym argumentem za powstaniem lotniska w Radomiu był konflikt właścicielski dot. lotniska w Modlinie, o czym szeroko pisaliśmy tutaj.

Oceniono, że zburzenie starego lotniska w Radomiu i postawienie terminala od zera będzie tańsze, niż zainwestowanie w rozbudowę Modlina. Budowa radomskiego lotniska miała się zamknąć w 500 mln zł, co miało być bardziej opłacalne niż inwestycje w Modlin.

Rzeczywistość zweryfikowała jednak te przekonania – PPL wydał już na Radom ok. miliard złotych. To prawie dwukrotnie więcej, niż wskazywano kilka lat temu.

Ale rola radomskiego lotniska ma być znacznie większa. Od samego początku bowiem o Porcie Lotniczym Warszawa-Radom mówi się jako o lotnisku komplementarnym względem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wielki hub transportowy w Baranowie ma zostać ukończony w 2027 roku. Pierwsze samoloty polecą z niego – według prognoz spółki – w 2028 roku.

Więcej o lotnisku w Radomiu piszemy tutaj: