{"vars":{{"pageTitle":"MAPA DNIA: Tak wyglądałoby stężenie pyłów w Warszawie, jeśli władze zakazałyby używania paliw stałych","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["czyste-powietrze","mazowsze","ochrona-srodowiska","paliwa","smog","warszawa","wegiel","zanieczyszczenie-powietrza","zdrowie"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"27 lutego 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"27","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":40641}} }
300Gospodarka.pl

MAPA DNIA: Tak wyglądałoby stężenie pyłów w Warszawie, jeśli władze zakazałyby używania paliw stałych

W przyszłości – a dokładnie pod koniec 2023 roku – władze stolicy zakażą spalania paliw stałych w jej obrębie, ale już dziś wiemy jak będzie wtedy wyglądać mapa zanieczyszczenia powietrza w Warszawie.

Samorząd Mazowsza, w ramach prac nad nowym programem ochrony powietrza dla najbardziej zanieczyszczonych stref w województwie mazowieckim, zlecił przygotowanie analiz.

Ich celem było sprawdzenie ewentualnych efektów wprowadzenia zakazu spalania paliw stałych w Warszawie dla poprawy jakości powietrza w stolicy.

W symulacji użytej w analizie ogrzewanie paliwami stałymi miałoby być zastąpione w 50 proc. ogrzewaniem z sieci centralnego ogrzewania, a w 50 proc.gazowym.

Wynik jest jednoznaczny – spadek wszystkich analizowanych zanieczyszczeń oraz liczby osób narażonych na skażenie pyłem PM2,5, która spadłaby z 1,6 mln do 13 tys. osób.

Z analiz przeprowadzonych w dokumentacji będącej podstawą dookreślenia nowego programu wynika, że główną przyczyną występowania ponadnormatywnych stężeń pyłu zawieszonego PM10, pyłu zawieszonego PM2,5 i benzo(a)pirenu na Mazowszu jest emisja powierzchniowa związana z indywidualnym ogrzewaniem budynków.

W przypadku pyłu zawieszonego PM2,5 duży wpływ ma również emisja napływowa.

Z kolei przekroczenia dwutlenku azotu w aglomeracji warszawskiej są powodowane głównie przez emisję związane z ruchem pojazdów.

Mimo to z wspomnianych analiz wynika, że sam zakaz spalania paliw stałych doprowadzi do spadku wszystkich branych pod uwagę zanieczyszczeń.

W lutym 2018 roku Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że Polska, złamała prawo Unii Europejskiej, dopuszczając do nadmiernych wieloletnich przekroczeń stężeń pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi.

Wstrzymać wyrok i zapobiec wielomilionowym karom finansowych może terminowe wprowadzenie skutecznych programów ochrony powietrza. Współpraca Warszawy i Mazowsza przy tworzeniu lokalnych programów ochrony powietrza stanowi odpowiedź tych samorządów na oczekiwania UE.

Warszawa planuje m. in. wprowadzić zakaz spalania węgla i innych paliw stałych w jej obrębie, by chronić jakość powietrza. Więcej o tym przeczytasz tutaj.