{"vars":{{"pageTitle":"Mniej biur, niższe wydatki na czynsz. Tak działa praca zdalna","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["biura","biurowce","najnowsze","nieruchomosci","pekao-s-a","praca-hybrydowa","praca-zdalna","prawo-pracy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"23 marca 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"03","pagePostDateDay":"23","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":521596}} }
300Gospodarka.pl

Mniej biur, niższe wydatki na czynsz. Tak działa praca zdalna

Centrala Pekao SA zmienia siedzibę i ogranicza zajmowaną powierzchnię biurową o blisko połowę. Bank przyznaje, że to m.in. efekt wprowadzenia pracy hybrydowej.

Do połowy marca warszawską siedzibą centrali Pekao był biurowiec Lipowy Office Park (LOP). Bank zdecydował się jednak na przenosiny do kompleksu Forest, który jest jednym z najnowszych warszawskich centrów biurowych.

Bezpośredni powód przeprowadzki to wygaśnięcie umowy na najem lokali w LOP. Ale bank przyznaje, że wykorzystał okazję do reorganizacji pracy swojej centrali. W nowej siedzibie ma obowiązywać model pracy hybrydowej. Dzięki temu zajmowana powierzchnia biurowa ma być znacznie mniejsza niż poprzednia.


Czytaj: Chętnie pracujemy zdalnie z kraju. Rzadziej z zagranicy


Według danych podawanych przez bank w nowym biurowcu wynajęto około 37 tys. metrów kwadratowych. Teoretycznie w LOP było niewiele więcej, bo 40 tys. metrów. Ale bank podkreśla, że do nowej siedziby ściąga też pracowników jednostek, które wcześniej miały swoje własne biura poza centralną. W takim ujęciu poprzednio zajmowana powierzchnia biurowa łącznie sięgała około 70 tys. metrów kwadratowych.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!


Bank nie podaje stawek czynszu, jakie będzie płacić za nowe biuro.

-Ze względu na poufność umów nie możemy podawać stawek czynszu w starym i nowym obiekcie. Jednak globalnie koszty wynajmu nowej powierzchni biurowej będą istotnie niższe od ponoszonych wcześniej – mówi Paweł Jurek, rzecznik prasowy Pekao.

Nowe przepisy o pracy zdalnej

Praca zdalna upowszechniła się w czasie pandemii Covid-19. Pekao podaje, że to właśnie doświadczenia z tego okresu pomogły mu w przeprowadzeniu restrukturyzacji.

Ale dopiero teraz ten tryb pracy doczekał się regulacji w przepisach. Nowe zasady pracy zdalnej opisane w Kodeksie pracy wejdą w życie od 7 kwietnia.

Ustawa wprowadza m.in. definicję pracy zdalnej oraz ściśle reguluje jej organizację. Prawo m.in. jasno określa kiedy pracodawca nie ma prawa odmówić pracownikowi pracy zdalnej. A także wprowadza prawo do 24 dni pracy zdalnej w ciągu roku kalendarzowego dla każdego pracownika.

Polecamy: