{"vars":{{"pageTitle":"Małe polskie firmy są ekologiczne, gdy im się to opłaca biznesowo - raport","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["csr-w-polskich-firmach","ekologia","firma","male-i-srednie-przedsiebiorstwa","mikroprzedsiebiorstwa","msp","raport","zmiany-klimatu"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"1 września 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"09","pagePostDateDay":"01","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":61164}} }
300Gospodarka.pl

Małe polskie firmy są ekologiczne, gdy im się to opłaca biznesowo – raport

W raporcie „Zielona energia w MŚP. Pod lupą” Europejski Fundusz Leasingowy zbadał postawy małych i średnich przedsiębiorstw wobec ekologii. Najliczniejsza grupa to ci, którzy dbają o środowisko, bo zmuszają ich do tego przepisy.

Grupa ta stanowi 38 proc. mikro, małych i średnich firm (MŚP). Na drugim biegunie są przedsiębiorstwa “ekoodpowiedzialne”, czyli realizujące proekologiczne aktywności z przekonania, że warto to robić. Jest ich 17 proc., czyli najmniej spośród MŚP. Realizują proekologiczne aktywności z poczucia społecznej odpowiedzialności i przekonania, że tak należy.

Co czwarta firma (26 proc.) – określona przez twórców raportu jako “ekoodporna” – nie troszczy się o klimat w ogóle. Nie dbają o środowisko, bo nie widzą w tym żadnego potencjału biznesowego.

Co piąty przedsiębiorca patrzy na ekologię przez pryzmat biznesu – “ekobiznesowi” podejmują zielone aktywności do budowania wizerunku.

Kiedy przedsiębiorca jest przyjazny środowisku?

„Z najnowszej edycji raportu EFL „Pod lupą” wynika, że [przedsiębiorcy – red.] idą w zielone rozwiązania, ale najczęściej wtedy, gdy im się to opłaca lub jest to obowiązkowe” – powiedział Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL S.A.

Ekoświadomość polskich przedsiębiorców jest na wysokim poziomie – niemal wszyscy (93 proc.) twierdzą, że ich branża ma wpływ na środowisko.

Jednak MŚP stosują strategię skoncentrowaną głównie na poprawianiu marżowości. Dlatego działania na rzecz środowiska naturalnego lub klimatu są realizowane tylko wtedy, kiedy to się opłaca, wymaga tego klient lub regulacje.

Dlatego prawie wszystkie firmy segregują śmieci (99 proc.) i utylizują odpady (97 proc.).

Aktywności, które nie są obowiązkowe, podejmowane są kilkakrotnie rzadziej. Co czwarte MŚP współpracuje z firmami, które dbają o ekologię, co piąte prowadzi działania związane z lokalną społecznością lub eliminuje plastik z opakowań.

Pełny raport EFL „Zielona energia w MŚP. Pod lupą” jest dostępny tutaj. Raport ten jest dziesiątym opracowaniem z serii „Pod lupą” wydanym przez Europejski Fundusz Leasingowy S.A.

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole.

Pandemia powiększa zaległości – polscy mikroprzedsiębiorcy są zadłużeni na ponad 6 mld zł