{"vars":{{"pageTitle":"Największy na świecie leasingodawca samolotów chce 3,5 mld dol. za maszyny, które zostały w Rosji","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["aercap","leasing","leasingodawca","lotnictwo","nacjonalizacja-samolotow","rosja","transport","ukraina"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"4 kwietnia 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"04","pagePostDateDay":"04","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":286589}} }
300Gospodarka.pl

Największy na świecie leasingodawca samolotów chce 3,5 mld dol. za maszyny, które zostały w Rosji

Irlandzka firma AerCap, największy na świecie leasingodawca samolotów, złożyła roszczenie ubezpieczeniowe o wartości 3,5 mld dolarów za ponad 100 odrzutowców bezprawnie zatrzymanych w Rosji.

Po inwazji na Ukrainę, Zachód w ramach sankcji nakazał Rosji zwrócić wszystkie leasingowane przez rosyjskie linie lotnicze samoloty. Władze Federacji nie wyraziły na to zgody, i na mocy specjalnego dekretu, podpisanego przez prezydenta Rosji, Władimira Putina, „znacjonalizowały” kilkaset maszyn, należących do lessorów z Zachodu.

Najbardziej poszkodowana jest irlandzka firma AerCap, największy na świecie leasingodawca samolotów, która wydzierżawiła Rosji 135 odrzutowców i 14 silników.

Roszczenie ubezpieczeniowe AerCap może być więc największym wśród leasingodawców, ubiegających się o odszkodowanie za setki samolotów o łącznej wartości 10 mld dolarów, które są przetrzymywane w Rosji. To również jedno z największych pojedynczych roszczeń, jakie kiedykolwiek zgłoszono.

W zeszłym tygodniu złożyliśmy roszczenie ubezpieczeniowe na około 3,5 mld dolarów w odniesieniu do naszych samolotów i silników pozostających w Rosji – poinformował dyrektor finansowy AerCap, Peter Juhas. Oszacował również zaangażowanie AerCap w Rosji na około 2,5 mld dolarów.

Leasingodawcy mieli czas do 28 marca na rozwiązanie obecnych umów najmu z Rosją.

Agencja Reutera, cytując analityków branżowych, podaje, że bezprecedensowa sytuacja i skala potencjalnych strat będą prawdopodobnie oznaczać lata sporów między leasingodawcami i ubezpieczycielami – zanim jakiekolwiek roszczenia zostaną wypłacone.

Czytaj więcej na temat „nacjonalizacji” samolotów: