{"vars":{{"pageTitle":"Nie Heathrow, nie Stambuł, ani nawet CPK. Madryt chce mieć największe lotnisko w Europie","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["lotnictwo","lotniska","madryt","madryt-barajas","main","najnowsze","rozbudowa","transport"],"pagePostAuthor":"Emilia Derewienko","pagePostDate":"24 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"24","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":647681}} }
300Gospodarka.pl

Nie Heathrow, nie Stambuł, ani nawet CPK. Madryt chce mieć największe lotnisko w Europie

Już za 7 lat lotnisko Adolfo Suárez Madryt-Barajas ma być największym portem lotniczym w Europie. Plany rozbudowy obiektu zaprezentował jego właściciel, hiszpańska spółka Aena.

To dopiero plany, ale mogą urzeczywistnić się nad wyraz szybko, bo już w 2031 roku. Hiszpańskie lotnisko Barajas istnieje od prawie stu lat i jest istotnym motorem napędowym dla rodzimej gospodarki. Wytwarza 9,7 proc. PKB i zapewnia 60 tys. miejsc pracy.


Czytaj także: Co dalej z CPK? Oto za i przeciw budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego


Nie dziwi więc, że Aena, hiszpańska spółka należąca skarbu państwa, która jest właścicielem i zarządcą portu, postawiła właśnie na rozwój Madrytu. Co ciekawe, jednocześnie rozbudowa innego hiszpańskiego lotniska, El Prat w Barcelonie, od czterech lat tkwi w martwym punkcie.

Największe lotnisko w Hiszpanii

Madryt-Bajaras to obecnie piąte największe lotnisko w Europie. Rocznie obsługuje 50 mln pasażerów, czyli więcej niż miałby obsługiwać Centralny Port Komunikacyjny w swoim pierwszym etapie i ponad trzy razy więcej niż Lotnisko Chopina obecnie. Każdego roku odbywa się na nim 352 tys. startów i lądowań.

Aena chce na Barajas rozbudować terminale T4 i T4S, a pod terminalami T1, T2 i T3 postawić zupełnie nowy budynek. Plan rozbudowy lotniska zakłada także przebudowę innych, istniejących już obiektów. Inwestycja ma pochłonąć 2,4 mld euro – podają hiszpańskie media.

Wraz z rozbudową lotnisko w Madrycie powiększy swoją przepustowość o niemal jedną trzecią i będzie mogło obsłużyć nawet 90 mln pasażerów rocznie. Osiągnięcie tego celu stawiałoby Madryt-Barajas – na ten moment – przed tak gigantycznymi portami jak Frankfurt, Londyn-Heathrow czy Paryż-de Gaulle. Największe lotnisko w Europie, Stambuł IGA, obsłużyło w 2022 roku 64 mln pasażerów.

Rozkład sił europejskich lotnisk prezentuje poniższa grafika:

Rozbudową lotniska Barajas zajmie się Ayesa Ingeniería i biuro architektoniczne Estudio Lamela. Ci ostatni, wraz z nieżyjącym już Richardem Rogersem, byli odpowiedzialni za rozpoznawalny projekt terminala T4 w madryckim porcie i jego wysokie, pofałdowane dachy.


Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.


Zarządca lotniska chce ponadto stworzyć w Barajas europejską bazę dla azjatyckich linii lotniczych i przyciągnąć klientów do transferu na Wschód lub do Ameryki – właśnie przez Madryt. Aena zaprezentowała już swój nowy projekt terminala w Chinach.

Mimo to rozbudowa lotniska ma także swoich przeciwników. Podkreślają oni, że ekspansja może oznaczać wzrost emisji dwutlenku węgla z samolotów, gigantyczne zanieczyszczenia powietrza i jeszcze większą uciążliwość hałasu dla mieszkańców miejscowości położonych w pobliżu lotniska.

Więcej o lotnictwie piszemy tutaj: