{"vars":{{"pageTitle":"Nie żyje francuski projektant niemieckiego pochodzenia Karl Lagerfeld. Jaki świat mody pozostawiła po sobie jego legenda?","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["chanel","ekologia","francja","indie","karl-lagerfeld","moda","niemcy","paryz","przemysl-modowy","rynek-mody","smierc","wielka-brytania"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"19 lutego 2019","pagePostDateYear":"2019","pagePostDateMonth":"02","pagePostDateDay":"19","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":3059}} }
300Gospodarka.pl

Nie żyje francuski projektant niemieckiego pochodzenia Karl Lagerfeld. Jaki świat mody pozostawiła po sobie jego legenda?

We wtorek rano w Paryżu zmarł Karl Lagerfeld, projektant mody, fotograf, dyrektor kreatywny francuskiego domu mody Chanel oraz włoskiego producenta luksusowych akcesoriów ze skóry i futra Fendi.

Lagerfeld urodził się w Hamburgu w 1933 r., jednak przez długi czas starał się, aby wierzono że przyszedł na świat później. Najpierw na swój rok urodzenia wybrał 1938, później – kiedy ta historia przestała być przekonująca dla kogokolwiek – zaczął mówić o 1935 r. Ostatecznie w 2008 r. niemiecki tabloid ‘Bild am Sonntag’ ujawnił dokumenty z chrztu Lagerfelda poświadczające jego narodziny w 1933 r.; dziennikarze gazety rozmawiali także z jego nauczycielami i kolegami ze szkolnej ławy, co już nie pozwoliło mieć złudzeń, co do wieku projektanta.

Karl Lagerfeld wychował sią w Niemczech, jednak swoje życie związał ze stolicą mody, Paryżem. Liceum skończył już nad Sekwaną, po czym zatopił się we francuski świat haute couture.

Od 1983 r. zmarły projektant pracował dla Chanel – marki, która z wyceną 10,4 mld dolarów jest czwartą najwięcej wartą marką modową na świecie. Pierwsze miejsce w tym zestawieniu zajmuje wyceniany ponad cztery razy wiecej – 41,1 mld dol. – Louis Vuitton, drugie Hermès o wartości 28,1 mld dol., a trzecie Gucci – 22,4 mld dol.

Globalny rynek mody wart jest 3 bln dol., co odpowiada 2 proc. PKB całego świata.

W 2018 r. Przychody w sektorze szacowane były na 525 mld dol., z czego 340 mld z ubrań, 106 mld z obuwia i 79 mld z torebek i akcesoriów.

Najwięcej przychodów ze sprzedaży ubrań i akcesoriów notowane jest w Chinach – 291,1 mld dol., dalej w Stanach Zjednoczonych – 112,6 mld dol. Na trzecim miejscu jest Wielka Brytania 25,4 mld dol., a za nią Niemcy – 21,3 mld dol. Modowa ojczyzna Karla Lagerfelda znajduje się na piątym miejscu w tym zestawieniu z wynikiem 17,3 mld dol.

Jaka przyszłość czeka modę? Eksperci z firmy konsultingowej McKinsey wskazują m.in. na wzrost znaczenia rynku ubrań i akcesoriów w Indiach. Wzrost PKB dla tego kraju w 2019 r. prognozowany jest na poziomie 8 proc., a w latach 2018-2022 klasa średnia będzie przyrastać w tempie 1,4 proc. rocznie. Dla przedsiębiorstw z tej branży to prognoza ogromnych zysków i w tym roku będziemy obserwować ich wejścia lub ekspansję na rynku indyjskim.

Innym trendem jest ekologia i zrównoważony rozwój. Coraz więcej firm stawia na produkcję, która jest etyczna nie tylko w zakresie wysokości płac i warunków zatrudnienia, ale też nie dewastuje środowiska i nie zanieczyszcza powietrza. Niektóre popularne marki ubrań zachęcają do recyklingu poprzez specjalne akcje typu: przynieś swoją starą bluzkę, a nową dostaniesz ze zniżką. Za tym trendem idą też państwa. Wielka Brytania zastanawia się nad wprowadzeniem specjalnego podatku… czytaj więcej