{"vars":{{"pageTitle":"Niemcy poszły na kompromis z chińskim żeglugowym gigantem","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","przeglad-prasy"],"pageAttributes":["chiny","hamburg","handel","najnowsze","niemcy","polityka","terminal-przeladunkowy"],"pagePostAuthor":"Zespół 300Gospodarki","pagePostDate":"26 października 2022","pagePostDateYear":"2022","pagePostDateMonth":"10","pagePostDateDay":"26","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":379233}} }
300Gospodarka.pl

Niemcy poszły na kompromis z chińskim żeglugowym gigantem

Chińska firma Cosco przejmie prawie jedną czwartą udziałów w terminalu w największym niemieckim porcie w Hamburgu. Inwestycja została zatwierdzona przez niemiecki rząd.

Jak podaje agencja Reuters, niemieckie źródła rządowe potwierdziły, że chińska firma zgodziła się na transakcję w takim kształcie.

Niemcy uczą się na błędach

Cosco, chiński gigant żeglugowy, dążył do przejęcia większej części, bo 35 proc. udziałów w terminalu należącym do niemieckiej firmy HHLA. Większościowym udziałowcem HHLA jest miasto Hamburg.

Niemiecka firma logistyczna chciała tym samym mocniej związać Cosco, czyli swojego wieloletniego klienta z portem w Hamburgu w obliczu ostrej międzynarodowej konkurencji – podaje Reuters.

Jednak możliwość przejęcia przez chińską firmę ponad jednej trzeciej udziałów w terminalu wywoływała duży opór polityczny i była powodem ostrych sporów w niemieckiej debacie publicznej. Minister gospodarki i środowiska Niemiec, Robert Habeck, groził całkowitym odrzuceniem chińskiej inwestycji. Przeciwko inwestycji było także niemieckie MSZ.

Ostatecznie w drodze kompromisu Niemcy zezwoliły Cosco na przejęcie 24,9 proc. udziałów w terminalu. Przejęcie udziałów w tej wysokości nie da Cosco żadnej decyzyjności w zarządzaniu terminalem. To właśnie możliwość zyskania wpływu na strategiczne decyzje dotyczące terminalu w największym porcie Niemiec budziła poważne obawy – podaje agencja prasowa Reuters.

Możliwość wywoływała ostrą dyskusję zwłaszcza w kontekście doświadczenia Niemiec z Rosją, wskazuje agencja. Zbytnie uzależnienie  od rosyjskich dostaw doprowadziło w ostatnich miesiącach do wielu problemów, po tym jak Rosja zaczęła stosować szantaż gazowy w polityce zagranicznej,


Opracowanie: Martyna Maciuch


Polecamy też: