{"vars":{{"pageTitle":"50 mld euro na wodór, kolej i elektryczne samochody - tak Niemcy chcą wyjść z kryzysu","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["300klimat","news"],"pageAttributes":["ekologia","elektromobilnosc","main","motoryzacja","niemcy","samochody-elektryczne","wodor","zmiany-klimatu"],"pagePostAuthor":"Barbara Rogala","pagePostDate":"5 czerwca 2020","pagePostDateYear":"2020","pagePostDateMonth":"06","pagePostDateDay":"05","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":56409}} }
300Gospodarka.pl

50 mld euro na wodór, kolej i elektryczne samochody – tak Niemcy chcą wyjść z kryzysu

Niemcy przeznaczą 50 mld euro na walkę ze zmianami klimatu i digitalizację gospodarki. W środę rząd ogłosił pakiet naprawczy dla gospodarki w łącznej wysokości 130 mld euro, którego lwia część ma zazielenić niemiecką gospodarkę.

Po raz pierwszy niemiecki rząd nie uległ też presji lobby motoryzacyjnego w kraju. Oznacza to, że odrzucił pomysł wprowadzenia dodatkowej premii za sprzedaż samochodów z silnikami spalinowymi.

Sprzeciw wobec wsparcia dla branży motoryzacyjnej wyrażali nie tylko ekolodzy, ale też ekonomiści oraz społeczeństwo.

“Tym razem lobby motoryzacyjne spotkało się z tak dużym sprzeciwem ze strony czołowych ekonomistów, ekologów i większości społeczeństwa, że rządząca koalicja nie odważyła się wydać miliardów pieniędzy podatników na samochody zanieczyszczające klimat” – powiedział Daniel Rieger, szef polityki transportowej, Nature and Biodiversity Conservation Union.

Tym bardziej, że niedawno rząd Niemiec zdecydował się udzielić hojnej pomocy Lufthansie.  Właśnie z powodów związanych z ochroną środowiska decyzja ta nie spotkała się w kraju z jednoznacznym poparciem.

Wsparcie dla branży samochodowej będzie jednak udzielane, ale jedynie dla jego elektryfikujących się gałęzi.

“Podczas gdy samochody w ogóle nie są z pewnością zrównoważonym środkiem transportu, pomoc państwa będzie teraz kierowana wyłącznie na pojazdy elektryczne i potrzebną infrastrukturę do ładowania, aby umożliwić przyspieszone przejście do mobilności bezemisyjnej. To porozumienie ułatwi przejście od przemysłu opartego na paliwach kopalnych do takiego, który nadal będzie konkurencyjny na światowym rynku o obniżonej emisji dwutlenku węgla” – dodał Rieger.


Czytaj: Naukowcy po raz pierwszy policzyli, o ile dokładnie spadły emisje CO2 podczas pandemii


Na elektromobilność rząd przeznaczył następujące środki:

Poza tym zmianie ulegnie podatek od pojazdów silnikowych dla samochodów osobowych. Od teraz będzie w większym stopniu ukierunkowany na emisje CO2. Będzie więc zachęcać do korzystania z pojazdów o niższej lub zerowej emisji zanieczyszczeń.


Czytaj: 5 wykresów pokazujących, na jakim etapie jest elektryfikacja transportu w polskich miastach


„Wzmacniając ekologiczne inwestycje i powstrzymując się od dodatkowego wsparcia dla samochodów napędzanych ropą i benzyną, Niemcy dają dobry przykład. Pokazują jak mogłoby wyglądać ekologiczne, sprawiedliwe i prężne ożywienie uprzemysłowionej gospodarki – ocenił Alexander Reitzenstein, doradca, E3G Berlin.

Oprócz inwestycji w elektromobilność, rząd niemiecki zamierza też wpompować pieniądze w inne przyjazne środowisku inwestycje. Na infrastrukturę wodorową przeznaczonych zostanie 7 mld euro, a 5 mld na rozwój niemieckiej kolei. Rząd wesprze też lokalny transport publiczny osłabiony po pandemii koronawirusa.

Poza rozwojem niskoemisyjnego transportu Niemcy wydadzą też 2 mld euro na termomodernizację budynków. Ma ona na celu redukcję emisji CO2, a także adaptację do zmian klimatu. Środki z budżetu Niemcy przeznaczą także na rozwój odnawialnych źródeł energii.


Przeczytaj: Zielony Pakiet Fiskalny – dlaczego Polska powinna wychodzić z kryzysu z pomocą zielonej transformacji?


„Polskie władze powinny się uważnie przyglądać tym rozwiązaniom, szczególnie silnemu wsparciu dla rozwoju elektromobilności. Oczywiście u nas towarzyszyć takim lub podobnym rozwiązaniom powinny głębokie zmiany w systemie produkcji energii i jak najszybsze odejście od węgla” – skomentowała Urszula Stefanowicz z Koalicji Klimatycznej. Urszula Stefanowicz z Koalicji Klimatycznej.