{"vars":{{"pageTitle":"Ogromna kara dla Canal+. UOKiK zarzuca firmie wprowadzanie klientów w błąd","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news"],"pageAttributes":["canal","ceny","kara","najnowsze","oplaty","uokik"],"pagePostAuthor":"Dorota Mariańska","pagePostDate":"8 stycznia 2024","pagePostDateYear":"2024","pagePostDateMonth":"01","pagePostDateDay":"08","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":656201}} }
300Gospodarka.pl

Ogromna kara dla Canal+. UOKiK zarzuca firmie wprowadzanie klientów w błąd

Prezes UOKiK nałożył ponad 46 mln zł kary na Canal+ Polska oraz nakazał zwrot środków konsumentom. Konsultanci spółki wprowadzali klientów w błąd co do celu rozmowy telefonicznej. Miał być bezpłatny pakiet kanałów, ale faktycznie chodziło o podpisanie równoległej umowy.

Na nieuczciwy proceder poskarżyli się konsumenci.

– W trakcie postępowania przeanalizowano kilkaset nagrań rozmów sprzedażowych, w których Canal+ proponował konsumentom zawarcie równoległej umowy, o której nie wiedzieli, dopóki nie musieli zacząć za nią płacić – podaje UOKiK.

Pierwsze kilka miesięcy po rozmowie z konsultantem, telewizja była udostępniana bezpłatnie. Po upływie okresu bezpłatnego nie było możliwości rozwiązania umowy i klient musiał ponosić koszty wynikające z obydwu umów.

Tylko dla wyjątkowych klientów

Jak podaje UOKiK, konsultanci, aby skłonić daną osobę do podjęcia natychmiastowej decyzji wskazywali, że okoliczności nawiązywanego połączenia są wyjątkowe (np. że kontaktują się z działu wyróżnień) lub informowali o limitowanej liczbie pakietów. I to jeszcze nie wszystko, bo dochodziło także do zawyżania cen wyjściowych, czyli cen podobnych pakietów oferowanych dla nowych abonentów Canal+, nawet o 50 procent. Sprawiało to, że prezentowana w rozmowie telefonicznej oferta wydawała się atrakcyjniejsza niż w rzeczywistości.


Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.


– W przypadku sprzedaży na odległość uczciwe informowanie o celu kontaktu na początku rozmowy pozwala konsumentowi ocenić czy w ogóle jest zainteresowany ofertą. W większości analizowanych przez UOKiK nagrań rozmów sprzedażowych nie było wiadomości o tym, że celem połączenia jest zawarcie nowej umowy. Zamiast tego konsument słyszał, że chodzi o np. przyznanie dodatkowego pakietu kanałów telewizyjnych lub dodatkowego dekodera – wskazuje UOKiK.

Kara i zwrot pieniędzy

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na Canal+ Polska karę finansową w wysokości ponad 46 mln zł. Zobowiązał też firmę do zwrotu środków konsumentom, którzy od 10 października 2019 r. do 23 kwietnia 2022 r. zawarli umowę w ramach akcji promocyjnej.

– Odpowiednio klienci, którzy widząc, że zostali wprowadzeni w błąd rozwiązali kontrakt przed upływem okresu obowiązywania – otrzymają po uprawomocnieniu się decyzji zwrot kwoty naliczonego roszczenia. Natomiast wszyscy, którzy złożyli reklamację, otrzymają wówczas zwrot uiszczonych opłat za korzystanie z usług – podsumowuje Urząd.

To też może Cię zainteresować: