{"vars":{{"pageTitle":"Oto największe porty morskie w UE. Gdańsk wskoczył do pierwszej dziesiątki","pagePostType":"post","pagePostType2":"single-post","pageCategory":["news","tylko-w-300gospodarce"],"pageAttributes":["main","najnowsze","najwazniejsze","porty-morskie","przeladunki","terminal-przeladunkowy","transport-morski","unia-europejska"],"pagePostAuthor":"Amelia Suchcicka","pagePostDate":"6 grudnia 2023","pagePostDateYear":"2023","pagePostDateMonth":"12","pagePostDateDay":"06","postCountOnPage":1,"postCountTotal":1,"postID":638065}} }
300Gospodarka.pl

Oto największe porty morskie w UE. Gdańsk wskoczył do pierwszej dziesiątki

Porty europejskie wciąż rosną w siłę, ale największy wzrost wielkości przeładunków notuje port w Gdańsku, wynika z najnowszych danych Eurostatu. Gdański port znalazł się w pierwszej dziesiątce w Unii Europejskiej, a pomógł mu w tym kryzys energetyczny.

Najnowsze dane Eurostatu pokazują dynamikę transportu morskiego w Unii Europejskiej. Pomimo wyzwań związanych z pandemią, unijny sektor transportu morskiego wykazał się odpornością. A po ustąpieniu pandemii szybko odrabiał straty.

Gigantyczny wzrost portu Gdańsk

Port w Gdańsku odnotował w 2022 roku największy wzrost wielkości przeładunków wśród europejskich portów, wynoszący aż 40,3 proc. i tym sposobem wylądował w pierwszej dziesiątce europejskich portów morskich. Zadowalające wyniki osiągnęły jeszcze porty Kartagena w Hiszpanii i Konstanca w Rumunii odnotowując stopy wzrostu odpowiednio o 17,3 proc. i 15,2 proc. W portach takich jak grecki port w Pireusie, Bremerhaven w Niemczech i Walencja w Hiszpanii nastąpiły spadki liczby ton przeładowywanych towarów.

Według informacji podanych przez Portu Gdańsk w latach 2012- 2022 wzrost przeładunków wyniósł 154 proc. – co czyni polski port najszybciej rozwijającym się w Europie. W 2022 roku przeładowano 68,2 milionów ton, co stanowi 28 proc. wzrost rok do roku. Było to 15 mln ton więcej, niż w poprzednim roku. Dane Eurostatu dotyczące wzrostu liczby przeładunku Portu Gdańsk są podobne, choć według tego urzędu port przeładował łącznie 63 mln ton. Pokazuje na to poniższa grafika.

 

Za spektakularnym wzrostem stoją przeładunki surowców energetycznych, szczególnie w zakresie importu ropy naftowej i produktów rafineryjnych drogą morską. Rozwój portu jest ściśle związany z częściowym embargiem Unii Europejskiej na import rosyjskiej ropy naftowej i produktów rafineryjnych.

Ponadto, w Porcie Gdańsk przeładowano 13,2 mln ton węgla. Wzrost wyniósł w tym przypadku 175 proc. w stosunku do wyników z 2021 roku.

W 2022 r. w gdańskim przeładowano 25,5 mln ton paliw, czyli o 35 proc. więcej, niż rok wcześniej.

Istnieje szansa, że wyniki za rok 2023 także będą rekordowe. Port może obsłużyć 80-84 mln ton ładunków – tak szacuje Adam Kłos, Dyrektor Działu Handlowego w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.

Holandia niezmiennie liderem

W 2022 r. Holandia utrzymała swoją silną pozycję jako główny kraj morskiego transportu towarowego w Unii Europejskiej. Holenderskie porty, w tym Rotterdam, Amsterdam i porty Zelandi, łącznie obsłużyły imponujące 565 milionów ton towarów. Stanowiło to 16 proc. całkowitego wolumenu towarów morskich w całej Unii w tym roku.

Rotterdam w Holandii, Antwerpen-Bruges w Belgii i Hamburg w Niemczech nadal były trzema największymi portami UE w 2022 roku. Porty te, położone wzdłuż wybrzeża Morza Północnego, odegrały znaczącą rolę w obsłudze zarówno masy brutto towarów, jak i objętości dużych kontenerów. Razem stanowiły one ponad jedną piątą wszystkich towarów morskich obsługiwanych w UE, łącznie 22,5 proc.

Poniższa grafika pokazuje dziesięć największych portów Unii Europejskiej:

Odporna odbudowa po pandemii

W 2022 r. całkowita waga brutto ładunków morskich we wszystkich portach UE osiągnęła szacunkowo 3,48 mld ton, co oznacza znaczny wzrost o 0,8 proc. w porównaniu z 3,45 mld ton w roku poprzednim. Ta pozytywna trajektoria nastąpiła po trudnym okresie w 2020 r., w którym branża odnotowała spadek o 7,3 proc. w porównaniu z 2019 r. W 2021 roku, odnotowano ożywienie ze wzrostem o 3,9 proc., co wskazuje na powrót do poziomów sprzed pandemii – wynika ze statystyk Eurostatu dotyczących frachtu morskiego i statków.

Analizując roczny wskaźnik zmian od 2007 r., waga brutto frachtu morskiego wykazała stałą tendencję wzrostową, wynoszącą średnio 2,8 proc. Co więcej, w okresie od 2015 do 2022 r. odnotowano przyspieszone tempo wzrostu wynoszące 3,1 proc., co świadczy o odporności i zdolnościach adaptacyjnych branży.

Czytaj także: